Четенето и ранното детско развитие
Най-добрата инвестиция, която всеки родител може да направи, е да чете на детето си още от раждането поне по 15 минути дневно, както споделя посланикът на ЮНЕСКО по въпросите на грамотността – принцеса Лаурентин ван Оранйе.
Предизвикателства пред родителите
Сравняваме се
„Майката на Иван казва, че детето стои и слуша как тя му чете над час, а моето и 5 минутки не издържа…“. Това сравнение ни носи притеснения и ни тревожи и товари.
Състезателност
Характерно за времето, в което живеем е измерим къде сме спрямо другите, да дадем отчет. Иначе може би никой не вижда какво правим, може би не сме полезни? Пренасяме това и върху децата. Например си мислим: „Съседчето е на 4 г и вече чете самостоятелно. Значи трябва и аз да науча моето дете да чете!“.
Искаме да научим детето, но го поучаваме
Естествено е да искаме да предадем на детето всичките си знания. Но в много случаи се оказва, че го поучаваме, водени инстинктивно и несъзнателно от нуждата да му помогнем. Но така не му даваме възможност то да вземе решение. Това е все едно на вас да ви се пие вода, а аз държа да ви нахраня. Не че е лошо, но ако сте жадни, моят дар няма да ви помогне.
Решаваме нашите проблеми
Често сме склонни да търсим решение на нашите проблеми – как да накарам детето да си ляга по-рано, как да го науча да споделя играчките си, как да го приуча към гърне. Предлагаме му един вид книги, която за нас са важни.
Избираме според нашия вкус и интуиция
Например, ние сме убедени, че само българските народни приказки ще са му полезни. Например, защото именно те ще му помогнат да усвои традициите и ценностите, които са важни за нас. В тази своя убеденост, обаче, рискуваме да забравим да си зададем въпроса: „Дали не пропускам нещо?“
Идеи в търсене на баланс
„Детската книга не е наръчник – тя е свят!“ Албена Раленкова
Да се наслаждаваме на съвместното четене с децата.
Да четем е дар за децата, но и за нас самите, най-добрата връзка, която можем да изградим.
Четенето може да не се случва всеки ден, важно е да е удоволствие. Да не спираме да се опитваме да даваме на детето знание за света и за значението на думите.
Следваме ритъма на нашето дете, не на чуждото
Дали когато детето започне да проявява интерес към буквите, да го науча да чете?
Академичните успехи са свързани с това дали детето има знание за значението на думите, дали може да си изгражда по-голяма картина, когато чете, дали умее да пренася тази картина от една книга към друга. Това е в основата на функционална грамотност. А тази основа не се развива с това да можеш да четеш на ранна възраст.
Учим детето да е в активна позиция
Картинните книги, за разлика от илюстрованите книги, са онези, при които текстът и илюстрациите са неразривно свързани. Това помага на детето да види цяла друга вселена. Когато четем картинни книги, детето забелязва детайли, които му помагат много бързо и ясно да подреди една голяма картина в главата си. Детето разбира много по-ясно, може да задава въпроси, текстът е по-малко, не се притеснява да ни пита, не се притеснява да не накъсва дългия текст с въпросите си. Всичко това му помага да учи много по-бързо.
Различните книги помагат на детето за различни неща
Има книги, с които учим детето да брои, да научи за цветовете, да трупа различни знания.
Ако дадем на детето възможност да си играе, докато му четем, ще имаме още един начин за свързване и създаване на асоциация на четенето като приятно преживяване.
Даваме избор, за да решаваме проблемите на детето
Ако имате възможност да посетите библиотека или книжарница, дайте избор на детето само да реши коя книга да вземе. Така предоставяте възможност на детето за разнообразие. Децата знаят от какво имат нужда.
Добре е да търсим книгите, които са съобразени с възрастта на децата
Децата понякога слушат, дори проявяват интерес и към книги за по-голяма възраст, но това не означава, че градят знания.
Когато една книга е прочетена в точната възраст, тя действа като реактивен двигател, помага му да намира връзките между нещо, което му се случва в една сфера от живота с нещо, което се случва в друга.
Търсенето на точните книги
Имате добри помощници – библиотекарите, учителите, материалите на експерти, които пишат за детски книги. Това спестява време – не е възможно да преглеждаме всичко, което излиза на пазара. Нека се доверим на експертите.

Онлайн обучение “Семейството и четенето”
„Ако искате децата ви да бъдат интелигентни, четете им приказки. Ако искате да бъдат по-интелигентни, четете им повече приказки.“ – Алберт Айнщайн
ЗАЩО ДА ПРЕМИНЕШ ТОВА ОБУЧЕНИЕ
- За да научиш за най-честите митове и грешки по отношение на четенето;
- За да разбереш как четенето и ранното детско развитие са свързани;
- За да разбереш повече за книгите, езикът в тях и какво е важно при избора на книга;
- За да разбереш как да помогнеш на детето си да се развие в чуждоезикова среда или пък ако има затрудения с четенето.