Академия за Родители

Блог
19
Feb

Чист и подреден дом в няколко лесни стъпки – съвети за майки

Автор: Яна Мицева

Яна е сертифициран практик по Пренареждане на Матрицата и Пренареждане на Матрицата на раждането, майстор практик по ТЕС, активист в сферата на родилните грижи.

Не обичам домакинската работа. Аз съм мързелива домакиня и съм тотална противоположност на чистниците, които могат да прекарат часове в чистене и подреждане на дома. За сметка на това обичам да ми е чисто и подредено. Разхвърленият дом ми действа психически зле – депресира ме, напряга ме, изтисква енергията ми. А когато имаш три деца и мъж, който е на същото домакинско дередже като теб, картинката е… разхвърляна.

Преди около 7 години започнах да търся къде се срещат мързеливата домакиня и любителката на чистото и подреденото. Оказа се, че се срещат на едно неочаквано място – пред таймера.

Можеш да направиш всичко за 15 минути!

Обикновено това, което ни възпира да свършим домакинската работа е, че тя винаги е много и  отнема много време (или поне на нас ни се струва така). И ето един лесен трик, как да свършите каквото и да е (омразно) домакинстване без да се тормозите.

Слагате таймер, който да ви звънне след 10, 15 или 20 минути, и се заемате фокусирано с купчините мръсни чинии или планината несгънато пране. Звънне ли часовника оставяте всичко до където сте стигнали. Настройвате още веднъж таймера за същото време, за което сте домакинствали и се отдавате на почивка и любимо занимание. Не пропускайте почивката в никакъв случай!

Помислете само – какво са 10-15 минути? Къде ли не сме ги разпиляли тези минутки. Използвайки таймера знаем точно колко време ще ни отнеме, слагаме една приемлива рамка. Постепенно започваме да имаме някаква представа колко точно работа можем да отметнем за тези 15 минути. За моя приятна изненада се оказа, че е наистина много.

Другият ми любим трик е да правя нещата „между другото”. Например докато чакам да заври водата за чая да забърша плотовете и да поразтребя кухнята. Или отивайки от една стая в друга, да върна разни вещи по местата им. Или преди да си измия ръцете забърсвам мивката в банята. Използвайки тези трикове ежедневно, домът ми започна сякаш сам да се поддържа.

Ето ви още идеи:

* Винаги празна мивка – мийте или слагайте посудата в съдомиялната веднага след като приключите храненето. Създава чувство за ред и завършеност в кухнята. Толкова е хубаво да се събудиш сутрин и чистата мивка да ти се „усмихне”.

* Не оставяйте следи – мийте и разтребвайте след себе си още по време на готвене; приберете си нещата, които сте използвали, веднага щом приключите с тях; изпразнете чантата си още щом се приберете, сложете дрехите по местата им веднага. Така не разхвърляте и дома остава подреден.

* Оправяйте си леглото веднага след ставане – така започвате деня със успех. Това е мотивиращо. А оправеното легло прави спалнята да изглежда по-подредена и приветлива.

* Перете всеки ден – така много по-често ще виждате дъното на коша за мръсно пране и няма да се налага да се занимавате с много големи купчини дрехи наведнъж. Веднага щом изсъхнат дрехите, ги приберете по местата им.

* Зониране на дома – разделете дома си на зони и си направете ваш си график кога с какво ще се занимавате. Например моят дом е разделен на 5 зони и всеки ден отделям по 10-15 минути за конкретната зона. Понеделник – почистване и подреждане на хола, вторник – детската стая, сряда – спалня и т.н. Даже имам два почивни дни. Важно е да почиваме!

* Дом за всяка вещ – всяка вещ в дома ви трябва да си има място на съхранение. Ако няма – или ѝ намерете или се разделете с нея. Много удобно е също да групирате вещите по вид и този вид да стои на едно място. Например документите ви да стоят в една папка или в един шкаф, а не разхвърляни из цялата къща. Кухненските принадлежности да стоят само в кухнята, дрехите на децата да са в детската стая, тоалетните принадлежности да са в банята и т.н. Също така приберете по шкафове и чекмеджета, всичко, което може да се прибере, така ще си спестите допълнително бърсане на прах и зацапвания от това, че стоят по плотове и рафтове.

* Разделете се с излишното – освободете се от всякакви дрехи и вещи, които не използвате, счупени са, не харесвате или пазите „за всеки случай”. Колкото по-малко дрехи, вещи и мебели имате, толкова по-малко неща ще се нуждаят от грижите и вниманието ви ежедневно.

Много е важно да включите цялото семейство. Домакинството не е „женска работа”. Така както всеки в дома ви използва банята, храни се, има мръсни дрехи за пране, така всеки би трябвало да участва в поддържането на дома според силите и възможностите си. Децата още с прохождането могат да изпълняват елементарни задачи, като например да си приберат играчките по местата (с помощ ако трбява). Нормално е всеки да има различни предпочитания – един да обича да мие чинии, друг да готви, трети да минава с прахосмукачката. Разпределете задачите, така че всеки да е ангажиран и да прави нещата, които са му приятни. А за задачите, които са ви неприятни се редувайте.

Не е нужно да направите всичко наведнъж. Домакинската работа никога не свършва, приключите с едно, появява се друго. Бъдете практични, разделете работата на малки части и непременно си почивайте между задачите.

Leave a Reply