Готово ли е детето ми да тръгне на училище?
Когато говорим за училищна готовност, говорим за ключови умения, които детето вече трябва да е усвоило. Критерият е поне 90% от децата на дадена възраст да са усвоили съответното умение.
Каква е дефиницията на УНИЦЕФ за училищна готовност:
- Способността на детето да разпознава цветовете и формите, да брои и да може да произнася буквите от азбуката.
- Емоционална компетентност и готовност да следва инструкции, да показва интерес към ученето и да спазва социалните правила.
- Зрялост по отношение на фината и груба моторика и умение за самоконтрол.
Пропуснати умения не могат да бъдат компенсирани, ако не са усвоени успешно. Ако не са овладени навреме – говорим за риск в развитието.
Как се оценява готовността?
Стандартизираните психологически тестове са надежден метод за определяне на готовността на детето за училище. С тези тестове се сравняват деца на една и съща възраст, от един и същи пол и които растат в една културна среда. Те улавят потенциалните проблеми от “сивата зона”, които ще станат видими, когато детето тръгне на училище. Разкриват риска, преди да се появи.
На каква възраст е редно детето да бъде оценено?
Според психолозите подобна оценка е най-добре да се направи на 5-6 годишна възраст. Основният метод на оценка е играта. Родителите са важна част от този процес.
Малките доброволци, заедно с психолога Ирина Петкова демонстрираха как се изследва училищна готовност според методиката, по която работят във фондация “Хестия”.
Диана Боянова е доктор по психология и психометрия. Работи във фондация „Хестия“, която е и европейска точка за развиване на академичния талант сред децата за България.