Игри, които стимулират появата на реч
Възможно ли е чрез игра да стимулираме уменията на бебето да говори и общува? ДА! Това е чудесна новина, нали?
Всеки ден по няколко пъти отделяй няколко минути за споделено внимание в игра и общуване с детето. Така ще изградиш стабилна емоционална връзка и ще се превърнеш в първия учител на своето бебе.
Научи най-важното за развиващите занимания през първата година от Ива Александрова:
Обстановката е важна
Изключи всички устройства – телевизор, радио, телефон. Фокусирай се на играта и насладата от общуването с детето. Така ще разполагаш с няколко мига на пълно свързване. Малкото бебе се уморява бързо. СЪщо така, не са ти нужни играчки. Родителите са най-интересните обекти за изучаване в първите месеци.
120 развиващи игри през първата година
Идеи за занимания и игри
Говори на бебето
Разказвай му за деня си, за времето, за котката котка, която виждаш през прозореца, за книгата, която четете.
Най-красивата музика за твоето бебе е твоят глас. С него то е свикнало още в утробата. Мозъкът на бебето попива мелодията на езика от съвсем малко, свиква със звученето му, започва да възприема и постепенно с времето – да разшифрова думите. Със специфичния начин, по който говорим на бебето, т.нар. бебешки език (реч, насочена към бебето) го учим и как чрез езика можем да предаваме своите чувства. Не става дума да говориш по ‚бебешки‘ („Ще папкаме ли сега? Ам-ам.“), а да използваш онзи нежен език, с удължени гласни, с много чувство, с който учим детето, че общуването е емоция.
2. Пей детски песни, танцувайте и слушайте класическа музика
Има изследвания, че още в първите си седмици бебето може да разпознае майчиния глас сред тези на много други хора. Дори да мислиш, че не можеш да пееш – за твоето дете няма по-хубав глас от твоя.
Ако не знаеш много песни, можеш да си измисляш текстчета. Дори по-добре това да си е ваше си кратко стихче или песен.Даже още по-добре, това ще си е ВАШЕТО кратко стихче или песен. Използвай повтарящи се ситуации от деня, за да подчертаваш действията си с мелодичност: миене на ръце, сядане/ставане от маса, при смяна на памперса, в банята и т.н. Повтаряй един и същи текст. Повторението е изключително важно за детето – така се изграждат и затвърждават мозъчните връзки – детето запаметява и когато говорният апарат е готов, ще може да възпроизвежда запомненото и дори да прави свои фрази от научените думи.
Също така може да разучиш няколко любими детски песнички за различни ситуации от бита. Например, „Мием ръчички“, „Мий си косата всеки ден“, „Глава, колене, рамене и крачета“ и други.
Може да си измислиш песен за преобуване, за обличане, за миене на ръце (например: „Мием ний ръце на умното дете“), за прибиране на играчки (например: „Прибираме, прибираме, прибираме, мама и „име на детето“ прибират“), даже и за по-лесно привикване към гърнето. Може да пеете (тихичко 😊), докато носите бебето по стълби или ескалатор: „Нагоре, нагоре, нагоре /надолу, надолу, надолу се качват/слизат мама и „име на бебето“.
За да въвлечете бебето активно в музиката, може да си направите и музикален съпровод: пляскане с ръце, удряне на предмети един в друг (например, дървени лъжици) или да танцувате. Децата гарантирано ще се забавляват. Показвайте частите от тялото, масажирайте, целувайте. Така децата ще възприемат мелодията, думите и физическото усещане едновременно.
Важността на класическата музика
Както съветва Мария Момирова, музикален педагог и посланик за важността на музиката в ранното детско развитие – добре е, ако имате възможност 1-2 пъти на ден за 3-5 мин да слушате с детето класическа музика. Да отдадете цялото си внимание на това, не като фон на други дейности. Добре е музиката да е бавна, лирична, спокойна. Такива са обикновено всички втори части на класическите произведения. Във всеки музикален сайт могат да се напишат следните ключови думи: second movement (втора част) и име на композитор.
3. Игри с движения на ръцете и цялото тяло
Проучванията сочат, че ръцете са “инструмент на мозъка” и развивайки моториката им, се развива интелекта на детето. Фината моторика оказва влияние върху развитието на паметта и мисленето, речта, писането, логиката, концентрацията. В САЩ дори са разработили специална методика, която наричат finger gym или гимнастика за пръсти.
Игрите с пръстите на ръцете подпомагат децата в изучаването на думите, цифрите, римите, движенията на животните, осъзнаването на частите на тялото, координацията и паметта.
Има и достатъчно игри, които включват цялото тяло. Тези занимания се наричат логоритмика или ритмическа гимнастика. За създател се счита швейцарският педагог Емил-Жак Далкроз, преподавател по музика в Женевската консерватория. В желанието си да подобри чувството за ритъм на своите студенти, той измисля „метод на ритмическата гимнастика“. Тези игри стимулират вестибуларния апарат и детето учи за положението на тялото в пространството – с въртенето във въздуха, люлеенето, подрусването. Ангажират слуха с музиката/песента, ритмичните стихове и развиват координацията на зрението, докато детето наблюдава възрастния и имитира.
В блога на сайта ни www.5pod5.com може да намерите още информация защо игрите с движения на ръцете и тялото са важни за развитието на децата и проговарянето, както и примери къде да намерите такива стихчета и песни.
4. Книги, книги, книги
Може би най-често задаваният въпрос към мен е: „Кога да започнем да четем на малкото дете?“. Моят отговор е: преди раждането. Ако желаете, можете да четете на глас детски книги със стихове, но напълно достатъчно е да четете и вашата книга на глас. Причината да започнеш от самото начало е, че учените са установили, че 86% до 98% от думите, използвани от всяко дете до тригодишна възраст са заимствани единствено от речниците на техните родители. Четейки на глас, ти обогатяваш тази база многократно. Като включиш четенето в ежедневните дейности, възпитаваш бъдещ читател. Лично аз може би най-отдадено съм чела на децата по време на кърмене. Тогава разполагах с цялото им внимание. С порастването на детето, когато се научи да сяда, може да сядаш срещу него и да държиш книгата, така че да виждаш лицето му и да следиш какво му е интересно в илюстрациите. На сайта на ФоксБуукКафе (София) https://foxbooks.bg/ ще намериш идеи как да четеш на детето като взаимодействаш с книгата и задържаш вниманието му.
5. Използвай жестове и мимики
Скорошно проучване за ранно детско развитие сочи, че деца, окуражавани от родителите да използват жестове на много ранна възраст, имат по-богат речник, в сравнение с връстниците си. Освен жестовете, мимиките на лицето също са важен индикатор за развитието на детската реч – физиономиите, които детето прави задвижват и тренират най-малките мускули и подобряват фината моторика и зрелостта на речевия апарат.
Тренирането на мускулите на лицето и устата и дъвкателната способност на бебето, са показател за готовността му да проговори. Всъщност, че можеш да учиш бебето да общува, като използваш жестове и мимики още от раждането му. Единият начин е когато го имитираш – децата са привлечени още от новородени към човешкото лице и наблюдават в захлас. След време започва да имитира твоите гримаси и това се превръща в забавна игра. Другият начин е още по-естествен: просто като отговаряш на неговите мимики и жестове. Освен, че откликваш на нуждите му, го учиш как да общува. В същото време, детето расте уверено, че го разбират и приемат.
Автор: Ели Мантовска, майка на три деца – близначки на 6 години и момче на 2 години. Занимава се с обучения в сферата на човешките ресурси над 20 години и е създател на Сладки думи – курс за проговаряне и общуване с малкото дете. Курсът е подходящ за родители на деца до 2 години.

За кого е подходящ курсът Сладки думи?
За всички родители на проговарящи деца, които търсят:
⭐️ Едно място със систематизирана, проверена и достъпно представена информация за реч, говор и общуване с малкото дете
⭐️ Техники за проговаряне, доказани от
1) над 50 научни проучвания в последните 10 години
2) опита и академичната подготовка на психолог и логопед (сумарно 25 години)
3) работещи в заетото и забързано ежедневие с малки деца
4) проверени и подобрени от фокус група от 20 родителя и над 30 малки деца
⭐️ Занимания за стимулиране на говора и общуването с малкото дете, които лесно може да включите в ежедневието си и като част от ритъма на деня
⭐️ Идеи за игри и забавления с детето, които развиват речниковия запас и говора
Курсът не заменя работата с психолог и/или логопед, ако детето се нуждае от подобна помощ, а допълва инструментариума, с който родителите разполагат.