Академия за Родители

Блог
16
Nov

Как родителите могат да помогнат на децата си при изграждането на характер?

Характер и Добродетели

На годишнина от завършването на елитна гимназия лесно се забелязва как заедно стоят изявени добротворци и изявени престъпници. Всички те имат много добро образование и са интелигентни, будни, притежават умения и талант. Разликата между едните и другите е в наличието или липсата на Добродетели. Характерът е различен. По пътя между раждането и смъртта срещаме много трудности и характерът определя как ще преминем през тях.

Избор и Добродетели

Нашият живот се определя от изборите, които ежесекундно правим. Те са базирани на навици, ценности, опитност. Ценност е това, което е важно за нас. За едни е най-важно образованието, за други – да са здрави, за трети – да имат голям джип. През хилядолетията е проверено, че една малка част от ценностите, наречени Добродетели, води до дългосрочно добър резултат, ако ги следваме.

От 0 до 7 години

В тази възрастова група децата правят това, което правят околните, без значение какво им говорят. Ако се звъни на вратата и бащата казва „Кажи, че ме няма!“, детето копира това поведение, без да го оценява като „добро“ или „лошо“, и започва да върши същото.

Какво родителите могат да направят?

  1. Да си направят честна равносметка кои добродетели имат и кои добродетели нямат. Да разгледат кои от роднините и приятелите им притежават тези добродетели и да водят децата си да прекарват време с тях. Ясно да обсъдят с децата си какви са последиците, ако нямат определена добродетел и какви резултати постига с нея приятелят им, който я притежава.
  2. Да подбират на кого оставят децата си, като са наясно, че детето ще ги копира. Ако искат детето им да е истерично, да си наемат истерична детегледачка. Ако искат детето им да е депресирано, да го запишат при депресирана учителка, ако искат да е агресивно – да го бият. С каквито хора го събират, такова копие ще имат.
  3. Могат да завършат курс по Добродетели във ФРУД, за да си подредят понятията и през личния пример да помагат на децата при формирането на характер.

Между 7 и 14 години

В този период децата могат относително лесно да променят копираните до този момент модели на поведение. Това е периодът, в който има смисъл и полза да се преподават Добродетели като учебен предмет. Детето да ги осъзнае, да може да ги назовава, да разговаря за тях и ако избере – да ги активира в себе си.

Как родителите да помогнат

  1. Могат да запишат детето си на съботно Училище по Добродетели за деца, да получават материалите от проведения час и да продължават темата у дома.
  2. Да четат приказки, митове и легенди на децата си и да разговарят по тях. Да търсят добродетелите на героите и последиците от действията им.

След 14 години характерът на детето е формиран в значителна степен. Промените в него стават доброзорно или чрез целенасочена вътрешна работа.

Какво се случва в един час по Добродетели?

Елементите на един учебен час са приказка с български корен или действителна историческа случка, пословица, стих, песен. Децата ги съпреживяват, разсъждават и споделят собственото си мнение. В края на урока има забавни игри и занимания.

Програмата за обучение по Добродетели на ФРУД съдържа 29 светски урока.

За ФРУД

Фондация „Родители Учители Деца“ организира

  1. Курсове за обучители по Добродетели (подходящи за родители и учители);
  2. Училище по Добродетели за деца от 7 до 11 години.

Повече информация и записване има на интернет страницата http://www.frud.bg/dobrodeteli.

Leave a Reply