Проблем ли е късното проговаряне или вече се счита за норма в развитието?
Как да предотвратим късното проговаряне при децата?
Тази статия за късното проговаряне има за цел да служи като практически наръчник на повече семейства, чиито деца имат проблем с проговарянето. Да даде насоки как да бъдат полезни в процеса на развитие на речта и активно да използват средата у дома развиващо. Статията ще послужи като източник на информация и практически насоки на семейства, които тепърва планират дете или са в очакване.
Проговарянето е тема, която вълнува всички родители на деца между 1 и 3 годишна възраст. Периодът на това ранно детство е динамичен и сензитивен за цялостното развитие на детето, както и езика и говора. В съвремието се наблюдава една все по-честа тенденция за късно проговаряне при децата, а причините за това остават неизвестни.
Очаквания и реалност
Очакванията на повечето родители са децата им да произнесат първите си думи около първата година, да използват бебешки жаргон, да имитират възрастните, както и да включват песни и римушки, чрез вокализация.
Реалността е, че все повече деца на двегодишна възраст започват със своите бегли опити за произнасяне на първи думи, като: мама, тате, баба, ам и т.н.
Какво е необходимо, за да проговори едно дете?
Ако си представим детското проговаряне под формата на пирамида, то речта ще бъде на върха, но преди това трябва да са положени здрави и стабилни основи, които да подкрепят процеса на развитие на речта.
Каква е причината за късното проговаряне?
Родителите търсят причината за късното проговаряне, допитват се до различни специалисти по детско развитие, купуват всевъзможни развиващи играчки, но това не дава резултат. Докато търсят решение на проблема, допускат грешки, които на пръв поглед изглеждат безобидни, но в дългосрочен план оказват вреда върху развитието.
Част от причините за късното проговаряне:
*причините са базирани и основани на собствения ми дългогодишен опит при работа с деца и техните семейства
- Прекалено родителско обгрижване – тук основната цел на родителя е да бъде в помощ на детето, но не си дава сметка, че не му позволява да опита и опознае света около себе си. Родителят изпълнява роля за всичко, а детето не изпитва потребност да научава нови неща, да преминава на следващо ниво от своето развитие.
- Изключване на детето от ежедневните дейности – това е продължение на първа точка. Родителят извършва своите ежедневни задачи, но не осъзнава, че точно в тях може да бъде включен богат набор от думи, които детето да учи.
- Твърде досетливи родители – всеки родител познава детето си до степен, че не са му необходими думи. Това означава, че от него не изискват да положи никакво усилие за нещата, които иска, защото те вече са се сетили за това. В този случай вредата е най-силна, защото детето не изпитва абсолютно никаква нужда от говорене.
- Запълване на празноти с материални вещи – динамичното време, в което живеем е основна причина за това родителите често да отсъстват от дома, а когато са там са уморени. Те запълнят своята липса като предлагат на децата нови и нови играчки.
- Прекалена ангажираност на родителите – тази ангажираност замъглява представата на родителя за неговото дете и това го отдалечава от него.
- Свръх интересни играчки – играчките, които децата получават в днешно време пеят, светят, вибрират, движат се, говорят и какво ли още не. Това е свръх стимулация за оформящата се нервна система и превъзбужда децата.
- Липса на правила и граници – това е любимото ми правило като специалист и често го повтарям на родителите. Децата имат нужда от правила и граници, за да растат спокойни и щастливи.
- Екранно спокойствие – за да получат минути тишина и спокойствие, родителите предлагат на децата си да гледат детско филмче или приказки. С времето тези минути се увеличават и изместват качествено споделеното време.
- Липса на качествено време
- Липса на търпение, обич и разбиране – не умеем да проявяваме търпение към децата и често ги сравянваме с връстниците им. Усещайки нашата неудовлетвореност децата стават неуверени в себе си и без желание да опитват нови неща.
Специализирани упражнения, които да подпомогнат развитието на детския говор
- Артикулационна гимнастика – това са упражнения за раздвижване и подготовка на говорния апарат. Включват се упражнения за език, устни, зъби, бузи и челюст.
- Упражнения за правилно речево дишане/дихателни упражнения – те са в основата на звучащата реч. Подпомагат нормалното гласово и звукообразуване. Запазват плавността и музикалността на речта.
- Фонетична зарядка – има за цел да подготви гласа за учените занятия. Тук са включения различни вокализации, звукоподражания, лепети и кратки думи, които се изговарят с различна височина, сила, продължителност на гласа.
Как да обогатим детския говор?
Всяка ежедневна дейност лесно можем да използваме у дома, за да предотвратим късното проговаряне. Децата могат да се включат във всяка домакинска дейност, стига родителят да му позволи да изцапа, да намокри или да счупи нещо. Да му даде възможност да се научи, да опита.
Примерни ежедневни дейности, в които можете да включите детето са:
- прибиране на играчки;
- вадене на дрехи от пералнята;
- белене на зеленчуци с белачка;
- мачкане на тесто;
- зареждане на масата със салфетки, вилици и лъжици
- изцеждане на сок от портокал
- и какво ли още не.
Предмети, които да включите в ежедневните занимания
Хартия – тя е чудесен помощник в развитието на фината моторика. Активностите, свързани с нея са много, но тук ще спомена две основни – мачкане и късане на хартия, а след това изработването на цветна апликация и рисуване върху лист с цветни моливи, пастели или бои.
Фолио – алуминиевото фолио е любима игра на малките ученици. От него могат да се правят различни по големина топчета, които да се пускат в различни отвори. Друг вариант на игра е във фолиото да се скрият дребни предмети или части от дървен пъзел, а детето да ги разопакова. Това предизвика куп емоции.
Щипки – защипване на щипки по въже или плоска повърхност.
Неща за пресипване – тук са включени всички дребни хранителни продукти – боб, леща, нахут, макарони, ориз и т.н. Те могат да се пресипват с лъжица от купа в купа или да се сортират.
Сензорни игри – тук се дава воля на въображението, а необходимите продукти са пяна за бръснене и бои.
Игри и играчки, които развиват говора
- Рисуване с пръстчета и бои – детето слага пръст в боята, а след това на бял лист оставя отпечатъци. Отпечатъците могат да се превърнат в различни предмети.
- Дървени пъзели – те са от удобни, малки части, които децата лесно задържат в ръка и тренират пинсетен захват. На тях има изображение и по този начин децата научават нови думи.
- Меки и тихи книжки – в тях са включени различни елементи – ципове, цветове, връзки за издърпване, елементи с велкро и т.н. Децата опознава различни текстури и създава логически връзки.
- Бои, моливи и пастели – дайте на дете бял лист и проследявайте неговото творчество.
- Мъпети – родителят изпълнява представление на детето, а то се забавлява и проследява движенията, които изпълнява. Такъв тип дейности задържат вниманието на детето и развиват неговата концентрация.
- Рингове, чашки за построяване на кула и големи части на конструктор
- Четене и разглеждане на книжки
Съвети за родители за предотвратяване на късното проговаряне
Преди всичко, за да проговори едно дете са необходими няколко неща:
- Обич, грижа и търпение;
- Непрекъснато говорене и обяснение на ежедневните действия;
- Добри хранителни навици;
- Придобиване на самостоятелност и умения за справяне с различни ситуации;
- Стимулиране на познавателните процеси;
- Сензорна стимулация и двигателни активности;
- Постоянен режим на съня;
- Граматически правилна реч от страна на родителите;
- Пеене на песни;
- Дихателни упражнения (сапунени балони, балони в чаша, издухване на леки предмети през сламка и т.н.);
- Римушки и стихчета;
- Развиване на фината моторика – чрез това развиват внимание, реч, мислене.
НЕ СРАВНЯВАЙТЕ ДЕЦАТА | БЪДЕТЕ ТЪРПЕЛИВИ | ПОКАЗВАЙТЕ БЛИЗОСТ |
ВЯРВАЙТЕ ВЪВ ВЪЗМОЖНОСТИТЕ ИМ | ПОКАЗВАЙТЕ БЛИЗОСТ | ХВАЛЕТЕ УСИЛИЯТА, КОИТО ПОЛАГАТ |
ЦЕНЕТЕ ВСЕКИ УСПЕХ | ПРЕКАРВАЙТЕ КАЧЕСТВЕНО ВРЕМЕ ЗАЕДНО | ОБИЧАЙТЕ ГИ |
РАЗВИТИЕ НА ПАСИВЕН И АКТИВЕН РЕЧНИК В РАННОТО РАЗВИТИЕ
ПАСИВЕН РЕЧНИК е всичко онова, което детето разбира.
АКТИВЕН РЕЧНИК е всичко онова, което детето показва и назовава.
Автор на статията е Марина Тодорова. Тя е слухово-речеви терапевт, съпруга и майка на две шумни момчета. Обича да прекарва време с децата си и се старае да запомни всеки момент. В професионален план въвежда децата в света на звуците и ги учи да говорят. Основната цел на Марина е да покаже на повече родители, че времето с децата може да бъде прекарано по качествен начин, като едновременно с това да бъде приятно и полезно. В личен план нарича себе си колекционер на щастливи моменти и активен участник в живота на децата си.

ЗАЩО ДА ПРЕМИНЕШ ОНЛАЙН ОБУЧЕНИЕ “ДА НАУЧИМ МАЛКОТО ДЕТЕ ДА ГОВОРИ”?
- За да научиш подробно как, защо и с какви средства да обучаваме бебето, за да проговори и да се развива хармонично. Засяга пренаталния период и първите три години на детето.
- В този мастър клас ще се запознаеш с биологичните основи, от които зависи възможността на детето да се научи да говори и с основните причини това да не се случи навреме.
- Обсъджат се всички показатели за развитие на комуникативните умения в този период и как можем да помогнем на своето дете да ги достигне.
- Подходящ е за бъдещи и настоящи родители, които вярват, че комуникацията и общуването са едно от най-висшите умения на всеки човек и биха искали да го познават в дълбочина.