Монтесори обучение
Обучението Монтесори е базирано на принципите, разработени от Мария Монтесори.
Тя основала първото училище за деца на родители с ниски доходи в жилищна сграда в Рим през 1907-ма. Училището се казвало “Casa Dei Bambini” /Къща за деца/.
Тази първа къща била оборудвана с бюро за учителя, печка, черна дъска, няколко стола, големи маси за децата. И кабинет, пълен с материали, които Монтесори създава в предишната си работа, разработвайки методика за преподаване на деца с ментални увреждания.
Мария Монтесори създала материалите след като осъзнала, че учениците разбират по-добре сложните понятия когато ангажират всичките си сетива.
Дейностите в това първо училище включвали лични грижи /като обличане и събличане/, грижа за околната среда като почистване на пода и праха, градинарство. Извън това учениците били свободни да се движат и да играят с материалите. Монтесори не преподавала лично, а ръководела работата на наетите от нея учители.
Монтесори забелязала, че децата показвали моменти на дълбока концентрация и многократни повторения на едно и също действие.
Когато им е даден свободен избор децата показвали повече интерес към практическите занимания и материали, отколкото към традиционните играчки, лакомства и награди. С времето се наблюдавало и възникването на спонтанна самодисциплина.
Монтесори заключила, че когато работят самостоятелно, децата сякаш достигат нови нива на самостоятелност и се превръщат в самомотивиращи се учащи.
Тя започнала да вижда ролята на учителя като помощник на учениците, които били свободни да се придвижват и контактуват в границите на оборудваната среда. Целта била да се възпитат децата така, че да се превърнат в независими и отговорни възрастни с любов към ученето.
Скоро след това Монтесори и нейните идеи започнали да пътуват по различни точки от света, за да вдъхновят прогресивните умове и преподаватели.
Изобретателите Александър Греъм Бел и Томас Едисон били първите последователи на метода. По-късно възпитаници станали Джими Уелс от Уикипедия, писателят Габриел Гарсия Маркес, както и двамата основатели на Гугъл Лари Пейдж и Сергей Брин.
Днес Монтесори е по-скоро метод, отколкото училище. А фактът, че той може да бъде ползван свободно от всеки, води до голямо разнообразие на училищата, които се ръководят от него. Преподаватели по целия свят взаимстват името, идеите и материалите на Монтесори, за да организират детски градини, начални училища и програми за специални нужди и дори 12-годишни учебни програми. Някои родители ги ползват за домашно обучение.
Някои основни характеристики на метода обаче се ползват в повечето програми.
- Учениците да са свободни да изберат какво да учат.
- Класните стаи да позволяват свободно придвижване.
- Да бъдат използвани специализирани Монтесори материали.
- Класовете да са смесени възрастово /от 0 до 3г., от 3 до 6г., от 6 до 12г./ така, че децата да могат да се учат едно от друго.
- Обучението да е организирано в блокове, обикновено 3-часови.
- Да няма оценяване и домашна работа.
- Учителят да бъде с опит в прилагането на метода.
„Никога не помагайте на дете със задача, с която то е уверено, че може да се справи“ Мария Монтесори
Източник. Благодарим за доброволния превод на Искра Владова-Недкова!

Това обучение ще ти даде достатъчно примери, идеи и практически съвети, за да решиш дали Монтесори е подходящ за твоето семейство и твоето дете.