Темперамент
Типове темперамент според Хипократ – холерик, меланхолик, флегматик и сангвиник. Какви са основните психологически особености на всеки тип? Как да определим типа темперамент на детето? Как да адаптираме поведението и комуникацията си спрямо темперамента му? Какъв тип занимания и игри са полезни за всеки тип?
- Лекция1.1
- Лекция1.2
- Лекция1.3
- Лекция1.4
- Лекция1.5
- Лекция1.6
Характер
Как се формира характерът и от какво зависи? Основни типове характер, които адресираме в обучението са лигав, инат, ревльо, притеснителен, несръчен, крещящ, манипулиращ. Как да адаптираме поведението и комуникацията си спрямо характера?
- Лекция2.1
- Лекция2.2
- Лекция2.3
- Лекция2.4
- Лекция2.5
- Лекция2.6
- Лекция2.7
- Лекция2.8
- Лекция2.9
Как да ме слуша детето според темперамент и характер
- Лекция3.1
Притеснителният
Първо ще уточним, че притеснителността е фаза в детското развитие – наблюдава се около първата, третата и седмата година. Най-често освен с повишена чувствителност е свързана и с някакъв страх. Децата 0-4 г. се страхуват от чужди хора, непознати предмети, нова обстановка, силни шумове. Децата 5-6 г. се плашат и притесняват от въображаеми неща, самота и присмех.
Този тип характер може да е в следствие на някаква или поредица от травмиращи случки в семейството – например когато родителите се карат. Детето става притеснително, ако психо-емоционалното състояние на майката не е балансирано. Връщайки се на страховете, ще добавим страх от изоставяне, страх от липса на обич, страх от наказание. И тук отново ние като родители имаме пряка връзка, защото може би на всички ни се е случвало да кажем в парка на детето си „Като не искаш, тръгвам без теб.“… Детето смята, че не е достатъчно обичано, когато се появи бебе в семейството. А става плахо, когато знае, че ще го накажат, ако сгреши – затова и спира да прави неща, развивайки неувереност в собствените способности.
Как да му помогнем?
Осигурете физическа близост между себе си и детето. Във всеки един момент, доколкото е възможно. Хвалете го често, за да повишите самооценката му, като задължително използвате описателни похвали. Тренирайте смелост и увереност заедно с него, отигравайте ситуации – в магазина, в парти центъра, на площадката. Не го пришпорвайте, предложете му поетапна адаптация, бъдете търпеливи, разбиращи и емпатични.
Примерни работещи реплики:
„Чувстваш се несигурен и искаш да се гушнеш в мен ли?“ (а не: „Хайде не стой до мен, отиди да играеш с децата.“)
„Предлагам ти заедно да отидем и да видим какво правят децата.“
„Струва ми се, че си напрегнат в този голям магазин сред непознати хора.“
„Виждам как стоиш спокойно на опашката, без да си ме хванал за ръка. Това се казва самостоятелост.“