Темперамент
Типове темперамент според Хипократ – холерик, меланхолик, флегматик и сангвиник. Какви са основните психологически особености на всеки тип? Как да определим типа темперамент на детето? Как да адаптираме поведението и комуникацията си спрямо темперамента му? Какъв тип занимания и игри са полезни за всеки тип?
- Лекция1.1
- Лекция1.2
- Лекция1.3
- Лекция1.4
- Лекция1.5
- Лекция1.6
Характер
Как се формира характерът и от какво зависи? Основни типове характер, които адресираме в обучението са лигав, инат, ревльо, притеснителен, несръчен, крещящ, манипулиращ. Как да адаптираме поведението и комуникацията си спрямо характера?
- Лекция2.1
- Лекция2.2
- Лекция2.3
- Лекция2.4
- Лекция2.5
- Лекция2.6
- Лекция2.7
- Лекция2.8
- Лекция2.9
Как да ме слуша детето според темперамент и характер
- Лекция3.1
Холерик
Холерикът е
- Бърз
- Реактивен
- Спонтанен
- Избухлив
- Решителен
- Рискуващ
Холерикът прави
- Спи малко, бързо става
- Яде всичко и е с апетит
- Играе енергично
- Взима решения сам, без да слуша другите
- Говори високо и крещи
- Влиза в конфликти
- Избухва често
- Проявява агресия
Подходяща среда и занимания
- Голямо жизнено пространство
- Много движения и спортни игри
- Състезателни игри
- Игри за развитие на (мозайка, конструктор, дърворезба, оригами, рисуване, бродиране, шиене, моделиране, пластилин)
- съобразителност
- съсредоточеност
- организираност
- Приказки за героични постъпки, където се говори за воля, търпение
Предимства | Трудности |
ИНИЦИАТИВЕН | ИЗБУХЛИВ |
САМОСТОЯТЕЛЕН | СЛАБ КОНТРОЛ |
НАПОРИСТ | РАЗДРАЗНИТЕЛЕН |
СМЕЛ | НЕ ПРИЕМА ЧУЖДО МНЕНИЕ |
ЕМОЦИОНАЛЕН | АГРЕСИВЕН |
Работа с трудностите
ИЗБУХЛИВ И АГРЕСИВЕН
- Чувства и нужди
‘‘Ядосваш се, защото детето ти пречи да се качиш на люлката? Искаш веднага да се люляш ли?‘‘
- Граници и правила
‘‘Не блъскаме и удряме. Говорим с ДУМИ: Може ли да се люлям?‘‘
- Символично или креативно изразяване на гнева
‘‘Когато си ядосан, може да стиснеш юмруци и да изревеш настрани.‘‘
СЛАБ КОНТРОЛ и РАЗДРАЗНИТЕЛЕН
- Да говори спокойно
‘‘Усещам, че си напрегнат. Не те разбирам. Говори ми ЯСНО, за да чуя какво искаш.‘‘
- Да чака и да не прережда
‘‘Виждам, че нямаш търпение да чакаш на опашката и искаш веднага да купим сладолед. Проблемът е, че има ред – първо той, после ние.‘‘
- Да отстъпва
‘‘Зная, че искаш много време да караш колелото. Избери след колко обиколки (3 или 5) ще го дадеш на сестра ти.‘‘