Да създадем приятна атмосфера на хранене
Ели Мантовска, автор и водещ на обучения за родители и майка на три деца, сподели с нас различни начини да създадем приятна атмосфера на хранане като част от “Храненето и злоядото дете“. По-долу споделяме някои акценти.
Да се запознаем с някои стратегии, които помагат на родителите
Стратегията за разпределение на отговорностите на Елин Сатър:
Отговорности на родителя
- Изберете и пригответе храната.
- Осигурете редовно хранене и междинни закуски.
- Направете времето за хранене приятно.
- Стъпка по стъпка покажете на детето си с пример как да се държи по време на семейното хранене.
- Бъдете внимателни към отказа от храна на детето, без да се притеснявате какво (не) харесва.
- Не позволявайте на детето си храна или напитки (с изключение на вода) между храненията.
- Нека детето да расте в тялото, което точно му приляга.
Част от родителската задача е да доверим на детето следните отговорности:
- Да яде необходимото му количество.
- Да се научи да яде разнообразно (храната в семейството).
- Да расте с постоянен темп и по подходящия за него начин.
- Да се научи да се държи отговорно по време на хранене.
Стратегията на 4те „О-та“: Опитвам/Одобрявам/Обичам/Обожавам
(Learn it, Like it, Love it на Ашли Смит)
Добавих „обожавам’, защото има 2 храни, които едното ми дете може да яде винаги и които мисля, че не минава ден без да вкуси – мед и шоколад. Целта е, както се досещате, да се включат колкото се може повече храни в таблицата на детето и да се придвижат от ‘опитва’ към следващите категории.
Приятната атмосфера преди хранене
Да помислим и да се самонаблюдаваме за следното:
- Как планираме хранителния ритъм?
- Как говорим за храната?
- Как включваме децата в подготовката на храната?
- Как прекъсваме заниманията им, за да ги поканим на масата?
- Какви задължения и отговорности имат? Как ги променям с възрастта?
Приятната атмосфера по време на хранене
Игровият подход може да се окаже забавен не само за децата, а и за вас! Може би ще ви помогне да помислите:
Играта с храна
Табу или разрешено? Позволявам ли на детето да мачка храната? А ако аз си направя мариачи мустаци от червена чушка?
За какво говорим на масата?
Как да направим разговорите по-приятни? Например, у нас си разказваме кое е най-приятното, най-смешното и най-милото нещо което направихме или ни се случи днес. В началото може да си говорим ние пред бебето, но с порастването и то ще го приеме за наш ритуал и ще започне да се включва.
Как предлагаме допълнителни хранителни вещества?
Например, може да поръсим салатата със счукано ленено семе или ядки. Ето че си имаме наш вълшебен прашец.
Как можем да украсим храната?
Без да се престараваме, разбира се. Може просто да подредим резените банан като усмихнато личице.
Как ставаме смешни?
Да си подаваме маслина от вилица на вилица, докато обиколи всички седящи на масата? Колко пъти можем да го направим без да я изпуснем? Или в супата с бял боб да пуснем и едно черно бобче – на кого ще се падне?
Как да играем на дегустатори?
Всеки да си бодне по няколко предпочитани храни от предложеното на масата и да го обяви за своята „Любима хапка!“. Другите ще я пробват ли? А с колко думи можем да опишем текстурата и вкуса на храната? Може ли да си измислим някоя нова дума? Вие яли ли сте хрусмляскаща царевица 😊
Какви забавни девизи може да си измислим
Ние се справяме с трудни неща, опитваме нови неща, не казвай гнусно на моето вкусно, имаш избор, да любопитстваме
А кой определя настроението у дома?
До колко ни влияят отровните мантри като „Иван е толкова злояд, пак нищо не яде, не мога повече!“
Какви истории си разказваме
„Ох, не умея да готвя и това е! Пак няма да го ядат! Ами то и аз не бих го хапнала, като супата на Бриджит Джоунс е!“
Как пускаме освобождаващите истини
„Той е само на 5 години и се учи да харесва броколи. Днес дори не премести нищо в помощната чинийка, а изтърпя да остане в неговата чиния до края. Да, не го изяде, но и не роптаеше.“
Приятната атмосфера след хранене
Да си напомняме, че може:
- Да обявим на децата (и на себе си), че „Кухнята е затворена!“
- Да се информираме за нуждите на децата от различни вещества на различна възраст
- Да сме спокойни да откажем междинни хранения: „Нормално е да изпитваме глад, вечерята ще е след 1 час. Искаш да излезем навън или предпочиташ да играеш у дома?“
- Без подхапвания! – да се спазва от всички
- Да определим достъпни храни за 1 междинна закуска, ако сме решили да предоставим такава
- Да имаме стратегия за озверялото от глад чудовище, така де, детето след детската градина или училище. Например, да хапне от салатата, която ще се предлага с вечерята.
Един примерен сценарий:
„Днес не се предлага втора порция. Утре (в петък) може отново да хапнем палачинки. Разбирам, че ти е неприятно… И аз бих искала още една. Днес няма повече. Те са наистина вкусни и забавни, нали? Представящ ли си да имаш една огромна палачинка – като одеяло? Ще се завиваш ли с нея? Ще си направиш палатка? Мммм, палачинкова палатка!“ (вдигам детето и правим самолет или аз се завъртам).
Онлайн курс “Храненето и злоядите деца”
За да научиш какво означава детето да е злоядо.
За да научиш как да въведеш в семейството си добри навици и практики, свързани с храненето.
За да се вдъхновиш от опита на нашите специалисти.
За да знаеш при какви проблеми, свързани с храненето какъв специалист да потърсиш.