Как да развием емоционалната интелигентност на детето по време на изолация
Какво са емоциите?
Емоциите са физиологични реакции на случващото се във външния свят или в нашата психика. Ако сме наясно с емоциите си и ги разбираме, ще можем умно да управляваме ситуациите.
За да бъдем наясно с емоциите си, трябва да ги признаваме и да им придаваме смисъл. Децата се учат да показват това, което е приемливо в тяхното семейство и да подтискат това, което е забранено.
Кои са базовите емоции?
Това са радост, интерес, изненада, страх, гняв, тъга и отвращение.
Самоосъзнати емоции са срам, вина, завист и гордост. Те включват засилване на чувството за собствения Аз.
Емоционална регулация
Това са стратегиите, които ползваме, за да приспособяваме емоционалното си състояние до комфортно ниво на интензивност. Това е волево управление на емоциите в резултат на развитието на мозъчната кора.
Доброто начало в регулацията през първите три години допринася за овладяването на когнитивни и социални умения.
Към края на втората година се развива и речник, с който детето може да опише чувствата си – щастлив, уплашен, гаден.
Когато говорим за емоции е добре да имаме предвид три аспекта
- Осъзнаване на това, което чувстваме.
- Изразяване чрез нагласата, поведението или речта – плача, смея се, ядосвам се.
- Действие – преминаване към действие: прегръщам, удрям, тичам.
Кои са трите основни позиции, когато дешифрираме емоциите пред детето? През какви етапи преминава развитието на емоциите? Как да помогнем на детето да се справи със страховете си, с гнева си, с тъгата?