Да научим децата си на умения за разрешаване на проблеми
Караница заради играчка, сложно математическо уравнение, отрицателно отношение от страна на връстници – това са проблеми и предизвикателства, с които се сблъскват децата от всички възрастови групи.
Ние, като родители или учители, не можем винаги да сме на разположение, за да решаваме всички проблеми на децата си. Всъщност, това не е наша работа. Нашата работа е да научим децата как сами да решават проблемите си. Само така те ще пораснат уверени, независими и успешни хора.
Вместо да се предават или да се огорчават при сблъсъка си с някое предизвикателство, децата, които притежават умения за разрешаване на проблеми, съумяват да управляват своите емоции, да проявят творческо мислене и да упорстват докато намерят решение. Съвсем естествено тези умения вървят ръка за ръка с мисловния модел, насочен към усъвършенстване.
Как да научим децата на тези умения?
Това зависи от тяхната възраст. Когнитивните умения и размера на предизвикателствата, с които едно дете се сблъсква, се променят с времето. Това означава, че и нашият подход търпи промени.
Има три основни стратегии за обучение на децата от всякаква възраст:
1. Разрешаване на проблеми, следвайки модел
Когато самите вие се сблъскате с трудност, започнете да мислите на глас. Това ще бъде от полза на детето. Моделирайте начина, по който да приложите същите тези умения, които сте отработили заедно и дайте на детето си реални примери, които то може да приложи.
В същото време, покажете на детето, че сте склонни да правите грешки. Всеки от нас среща трудности и това е съвсем нормално. Понякога не успяваме да се справим с някое предизвикателство от първия път и това също е съвсем нормално. Когато показвате на практика начина за разрешаване на проблеми, обяснете, че има неща, които са извън нашия контрол и че трябва да се фокусираме върху тези, които можем да контролираме.
2. Поискайте съвет
Когато имате някакъв проблем поискайте съвет от детето си. Това ги учи, че всички правят грешки и се сблъскват с трудности, и им дава възможност да приложат на практика уменията за справяне с проблеми. Освен това, когато децата видят, че цените техните идеи, те ще придобият самочувствието да опитат сами да разрешат даден проблем.
3. Не давайте отговори наготово
Не е лесно, но оставяйте детето да се бори и понякога да се проваля, защото в крайна сметка по този начин то ще се научи.
Нека да разгледаме някои стратегии и дейности за всяка възрастова група поотделно. Стратегиите са групирани на общ принцип, но вие може да подберете това, което ще помогне точно на вашето дете.
5 начина да научите детето да се справя с проблемите
3-5 години
Да научим децата да се справят с емоциите си
При малките деца умението да управляват емоциите си предшества умението за разрешаване на проблеми. Ако едно дете се намира в момент на раздразнение, за него е трудно по логически път да разсъждава за възможните решения.
Един от начините да научим децата да управляват емоциите си е чрез процеса, описан от Джон Готман. На първо място научете децата, че всички емоции са приемливи. Няма „лоши“ емоции. Дори привидно отрицателните емоции като гняв, тъга и разочарование, могат да ни научат на полезни неща. Важното е как отговаряме на тези емоции.
На второ място следвайте този процес:
Стъпка 1: Обозначаване и валидиране на емоциите. Когато детето е разстроено, помогнете му да осъзнае какво изпитва. Кажете нещо подобно: „Разбирам, че си разстроен/а, защото Джесика играе с играчките, които ти искаше“.
Стъпка 2: Обработване на емоциите. Насочвайте детето към мястото, където се чувства в безопасност. Ако няма такова, добра идея е да създадете такова. Нека да успокои тялото си и да обработи емоциите си, за да може да разрешава проблеми, да се учи и да се развива.
Стъпка 3: Решаване на проблеми. Заедно с детето си обсъдете различни идеи за разрешаване на проблема. По време на този процес повече слушайте, отколкото говорете. Това дава възможност на детето да практикува уменията си за разрешаване на проблеми и е по-вероятно да реализира на практика решенията, до които е достигнало само.
„Покажи ми кое ти е трудно“
Когато детето се измъчва или се чувства объркано, опитайте техниката, предложена от Лорън Там- майка и блогър. Кажете просто „Покажи ми кое ти е трудно“. Това помага на детето да идентифицира причината за проблема, като прави проблема да изглежда по-малко плашещ и по-лесен за разрешаване.
Повторете казаното от детето „Казваш, че …“. След като и двете/двамата осъзнаете истинския проблем, насърчете детето да измисли решение. „Трябва да има начин да оправиш това …“ или „Сигурно има нещо, което можеш да направиш в тази ситуация …“.
След като детето е идентифицирало „трудната част“, по-вероятно е да успее на измисли решение. Ако това не стане, помогнете му като обсъдите различни идеи за разрешаване на проблема. Може да опитате с въпроса „Ако знаеше, какво щеше да мислиш?“.
Разрешаване на проблеми с креативна игра
Позволете на детето да избира дейности и игри, които са му интересни. Свободната игра дава много възможности да се търсят и намират креативни решения. Много често децата учат най-добре чрез игра. Занимания с малки кубчета, лесни пъзели и игри за обличане на кукли могат да научат децата как да намират решения на проблемите.
Дори по време на игра децата мислят критично: Къде да сложа тази част от пъзела? Какво се прави с това? Искам да изглеждам като кралица. Какво да облека? Къде ми е короната? Дали не е под дивана?
Да научим децата на умения за разрешаване на проблеми с помощта на приказни истории
Според възрастта на децата можете да им четете приказки, в които героите се изправят пред проблеми. Свържете тези истории със сходни случки в живота на вашето дете и го попитайте как героите от тези истории са решили проблемите си. Насърчете го да измисли различни решения и обсъдете възможните последици от всяко решение.
Това е форма на четене на диалог или активно включване на детето в четенето. Взаимодействайки с текста вместо пасивно да слушат, ще помогне на децата от предучилищна възраст да развият бързо своята грамотност.
Задавайки въпроси за предизвикателствата, с които се сблъскват героите, давате тласък на детето си да развива уменията си за разрешаване на проблеми.
5-7 години
Обучение в стъпките за разрешаване на проблеми
Изградете лесен процес за разрешаване на проблеми- процес, който можете да прилагате. Може да опитате следните стъпки:
Стъпка 1: Как се чувствам? Помогнете на детето да разбере какво изпитва в момента (объркване, гняв, любопитство, разочарование, вълнение, пр.). Обръщането на вниманието върху емоциите ще намали тяхната сила и ще даде възможност на детето да ги осмисли.
Стъпка 2: Какъв е проблемът? Насочете детето да идентифицира конкретния проблем. В повечето случаи се опитайте да накарате детето да поеме отговорност за случилото се вместо да сочи с пръст. Например, вместо „Имах неприятности в междучасието заради Джоуи“ детето може да каже „ Имах неприятности в междучасието, защото се скарахме с Джоуи“.
Стъпка 3: Какви са решенията? Насърчете детето да измисли възможно най-много решения на проблема. На този етап не е важно дали решението е добро- идеите само се генерират и не се оценяват.
Стъпка 4: Какво ще се случи, ако …? Какво ще се случи, ако детето приложи някое от тези решения? Това решение безопасно и честно ли е? Как ще се почувстват другите? На тази стъпка може да опитате да влезете в различни роли. За детето е важно да види както положителните, така и отрицателните последици от своите действия.
Стъпка 5: Кое да опитам? Нека детето да избере едно или повече от възможните решения. Ако решението не работи обсъдете какви са причините и преминете на следващото. Окуражете детето да опитва докато не реши проблема.
Редовното практикуване на тези стъпки ги прави естествени за детето. Добра идея е да помислите върху следните въпроси: Кое проработи и кое не? Какво можеш да промениш следващия път?
Разрешаване на проблеми с творчески материали
Това е друга форма на игра, която може да научи децата как да разрешават проблеми. Дайте на детето си маркери, глина, картонени кутии, тиксо, хартия и др. и то ще измисли всякакви интересни неща и игри. Тези играчки, които нямат конкретно предназначение позволяват на детето да мисли креативно, и свободно да генерира идеи.
Задавайте въпроси с отворен отговор
Този тип въпроси развиват уменията на детето да мисли критично и креативно, и в крайна сметка подобрявава тяхната способност за разрешаване на проблеми. Ето няколко примера за такива въпроси:
- Как можем заедно да решим този проблем?
- Как успя да го решиш? Или Откъде знаеш това?
- Кажи ми какво си построил/а, направил/а.
- Какво според теб ще стане след това?
- Какво според теб ще стане, ако …..
- Какво научи?
- Лесно ли беше? Кое беше трудното?
- Какво би променил/а следващия път?
Този тип въпроси нямат верен отговор и на тях не може да се отговори с „да“ или „не“. Тези въпроси са полезни, дори и в моментите, когато детето не решава проблем, тъй като му помагат да практикува.
7-9 години
Разбийте проблема на части
Тази стратегия е подобрена версия на „Покажи ми кое ти беше трудно“. Проблемите на вашето дете растат с него. Когато то се сблъска с проблем, който изглежда непреодолим, насърчете го да разбие проблема на малки части.
Например, представете си, че детето ви има слаба оценка по история. Защо това е така? Какви са причините?
Както обикновено, слушайте детето си докато мисли върху проблема и задавайте отворени въпроси при нужда. Ако ниската оценка е резултат от липсващи/непредадени задания, детето може да състави списък с тези задания и да ги решава едно по едно. Ако проблемът идва от тестовете, каква е причината детето да не се справя на изпитите?
Може би се разсейва от съучениците си, стеснява се да помоли за помощ и не учи достатъчно вкъщи. След като идентифицирате частите на проблема помогнете на детето да ги реши една по една, докато накрая разреши целия проблем.
Обсъдете колко е важно да приемаме предизвикателствата и да решаваме проблемите си
Можете да ползвате историята за счупения ескалатор. В тази история един ескалатор внезапно се разваля, хората засядат и започват за викат за помощ. На тази възраст на детето това вероятно ще се стори забавно и то веднага ще предложи решение: „Просто слезте пеш от ескалатора!“. Кажете на детето, че това е прост пример как понякога реагират хората в трудна ситуация. Попитайте го „Защо според теб хората не слязоха от ескалатора? (не знаят как, чакали са помощ, пр.).
Понякога, ако трябва да решат даден проблем, децата „запецват“. Това ги кара да потърсят помощ, преди изобщо да са опитали да потърсят решение. Окуражавайте децата да приемат предизвикателствата и да отработват трудните ситуации.
9-11 години
Решаване на проблеми с помощни материали
Предизвикайте детето си да разреши някои от описаните по-долу нетрадиционни проблеми с помощта на сламки, памучни тампони за грим, карфици, прежда, тиксо, кламери, лепящи листчета:
- Да направят капан за гном
- Да направят рампа за състезание с коли
- Да измислят своя игра с правила
- Да направят устройство, с което двама души да могат да комуникират
Това е забавен начин да се практикува критично мислене и креативно решаване на проблеми. По всяка вероятност да се намери работещо решение ще изисква многократни опити – нещо, което е валидно за почти всички аспекти на живота.
Накарайте детето си да работи
Когато детето ви поиска нова играчка, технология или дреха, нека да подготви план как да да се сдобие с желания предмет само. За тази цел детето ще трябва да генерира и оцени различни идеи и така ще придобие увереност. Попитайте детето как може да спечели пари, за да си купи това, което иска и го окуражете да постигне целта си.
Запишете/нарисувайте на хартия
Използвайте графичен органайзер, с помощта на който детето може да идентифицира проблема и да потърси решение. След като изпробва всяко решение може да се запита кое решение е успешно, кое не и защо? Това помага на детето да разсъждава над различни изходи от една ситуация, като научава какво работи и какво не. Научените уроци ще бъдат полезни и в бъдеще, когато детето се сблъска с подобни проблеми.
Над 12 години
Играйте заедно шах
Играта на шах е много добър начин детето да се научи да решава проблеми и да развива мозъка си. Тя изисква критично мислене, креативност, анализ, разпознаване на сходни модели и прочие. Съществуват онлайн версии на играта, обучителни книги, видео материали и много други ресурси. Не можете да играете шах? Научете се заедно с вашия тийнейджър!
Накарайте ги да се научат да програмират
В днешно време тийнейджърите са технически грамотни и могат да използват уменията си за решаване на проблеми като се научат да програмират. Програмирането развива креативност, логика, планиране и упоритост. Съществуват много инструменти и онлайн или присъствени програми, които могат да помогнат на детето да развие уменията си да програмира.
Насърчете детето да започне значим за него проект
Такъв проект може да е стартирането на собствен YouTube канал. Търсенето на начини да увеличава аудиторията си, да прави видеата си лесни за намиране и пр. е начин детето да упражнява уменията си за решаване на проблеми.
Приложете модела SODAS
Ако търсите модел, който вашият тийнейджър може да използва при намирането на решение за някакъв проблем, методът SODAS може да бъде полезен за всякакъв тип проблеми.
S=Situation (Ситуация)
O=Options (Варианти)
D=Disadvantages (Недостатъци)
A=Advantages (Предимства)
S=Solution (Решение)
Насърчете детето да се присъедини към групи за решаване на проблеми
Харесва ли вашето дете да решава проблеми в екип? Окуражете го да се включи в група или клуб, които да му помогнат да усъвършенства уменията си в най-различни сфери – наука и роботика, дебатиране, международни отношения.
Източник: Big Life Journal.
Благодарим за доброволния превод на Десислава Лазарова!