Ролята на родителите
Два месеца преди най-голямото събитие за родители в България, подготовката за форума е в разгара си.
Нашият скромен екип и нескромна кауза, се посрещат с много ентусиазъм, пожелания за успехи и подкрепа от бизнеса и неправителствения сектор, от мами и татковци, от медии и специалисти в различни области.
Един интересен въпрос изниква постоянно и отново във всички дискусии – ясно е, че ролята на родителите при възпитанието на децата е огромна. Но в какво се изразява тя и как “семейният социален капитал” се отразява на развитието на детето? И какво могат да научат родителите на такова събитие.
Потърсихме отговори от науката.
Скорошни изследвания на социолози от различни университети, показват, че децата прекарват над 85% от времето си извън учебни институции. Да, училището е важно, но родителите са още по-важни.
Друго изследване, на 10000 ученици, пък показва, че ангажираността на родителите – порверяване на домашно, дискусия за това какво се случва в училище, и т.н. – има силно влияние върху академичните резултати на детето. А трето изследване, сочи че усилията, които родителите полагат – четене на книжки, работа у дома, срещи с учители – има много голям ефект върху образователното развитие на децата им – много по-голям ефект от усилията, полагани от самите деца.
Защо ви разказваме всичко това?
Защото родителите са важни. Много повече отколкото те самите предполагат. И не е важно дали ще купите на детето си скъпи образователни играчки, дигитални устройства, или пък ще ги запишете на всякакви възможни занимания – чужди езици, балет, пиано и плуване. Най-ценният ресурс, с който всеки родител разполага е времето за общуване с детето.
Друго скорошно изследване показва, че дискусиите дете-родител са 6 пъти по-ефективни при развитието на говора при децата. Такава дискусия дава възможност на децата да говорят, а не само пасивно да слушат, както и усещане, че тяхното мнение е важно и има значение. Това усещане развива самочувствието на детето и влияе позитивно на себеоценката.
Темите на разговорите между родителите и децата също имат значение. Деца, които у дома получават информация за броене и числа, например, започват училище с вече развити математически умения. Друго изследване показва, че деца, които получават информамия за пространствените характеристика на физическия свят — колко големи, кръгли, малки, остри са предметите — мислят по-креативно и развиват умения за решаване на проблеми.
Докато разговорите между деца и родители се променят с времето, ефектът и значимостта на тези разговори остава силен. Ще ви очакваме на 16-17 май, за да си говорим за тези и други интересни неща, които биха били полезни на всеки родител.