Самостоятелност чрез игра
Как да подкрепим самостоятелността и уменията на детето си чрез игра?
Децата и свободната игра
Когато децата играят, те учат чрез преживявания. Така постепенно опознават света, в който живеят.
Голяма част от детската игра представлява изследователство. Децата имат нужда от свободна самостоятелна игра, в която няма правила. Тогава те следват естествените си пориви. Децата имат силно желание да хвърлят предмети, да скачат в локви, да бутат, разливат и какво ли още не единствено с цел да обогатят знанията си за света. Именно тези изключително силни пориви и повторяеми действия, наричаме “Игрови схеми”.
Когато се заиграе времето спира да тече!
Виждали ли сте детето си да е толкова увлечено в играта, че да не забелязва изобщо как времето тече?
Заиграе ли се самостоятелно, детето потъва в креативен поток. Тези моменти са изключително ценни за ефективното учене, заради повишената концентрация и креативност. И също са първи стъпки в посока изграждането на независимост и самостоятелност. Важно е да не прекъсваме децата, докато сами не загубят интерес.
Защо е полезно за детето да играе самостоятелно?
Умението да играе само е свързано и с неговата самооценка – преодолявайки предизвикателствата, които се появяват в играта, детето постепенно осъзнава на какво е способно. В тези моменти детето е самодостатъчно, има контрол, спокойствие, свобода.
Чрез самостоятелната игра детето:
- тренира уменията си за живота на възрастен – учи и придобива знания и умения;
- развива качества като инициативност, креативност, целеполагане, планиране,
- организиране и др.;
- развива емоционалната си интелигентност;
- изгражда социални умения, сприятелява се;
- изпробва различни стратегии за справяне с конфликтни ситуации като спор за
- играчки например;
- учи да се справя с трудности, да поема рискове и да решава проблеми.
Кога детето е готово да играе самостоятелно?
На първо място детето трябва да е в кондиция – да не е гладно или изморено и да има спокойна среда. Добре е стаята да е така организирана, че то да има достъп до играчките си, без да е необходима вашата помощ. Позволете на детето само да достига материалите за игра без да му помагате. Погрижете се мястото да е безопасно. Бъдете наблизо. За малкото дете е важно да знае къде сте и да усеща, че във всеки един момент може да се свърже с вас. Това ще му даде усещането за сигурност и спокойствие. Наблюдавайте детето без да навлизате в неговото пространство, за да не нарушите концентрацията му.
Каква е ролята на родителя, който насърчава самостоятелността?
В ситуациите, в които играете заедно, не бързайте да учите детето как да играе. Дайте време. Оставете го то да води играта – според това, което в момента го интересува. Ние, родителите, често нямаме търпение да помогнем или да покажем на детето как се прави. В желанието си да научим децата на много важни и вълнуващи неща, често им отнемаме възможността сами да изследват и да откриват удовлетворението от собствените си усилия. Ако всеки път родителят показва на детето как трябва да играе, то ще изгради зависимост и ще се чувства некомфортно в бъдеще, когато му се наложи да взима решения. Оставете водещата роля на детето, за да свикне с нея и да натрупа опит и лидерски умения. (Как да се научим да следваме инициативите на детето още от раждането? Това е една от темите, с които се занимава метода Марте Мео, който отскоро е представен и в България от Осъзнати Родители.
Кои играчки развиват и мисленето и активността на децата?
Изберете така наречените “пасивни играчки”.
Това са играчки или материали, които нямат копче на включване и батерии. Детето може да изследва и да играе с тях както пожелае. Развиват въображението като предлагат безброй възможности за приложение.
- Сортери
- Конструктори
- Пластилин
- Домино
- Кукли
- Музикални инструменти
- Топки
- Пъзели
- Вода
- Пясък
- Магнити
- Шалове с различна прозрачност и материя
- Влакови релси
Игровите схеми изграждат самостоятелност в умения от ежедневието ?
Игровите схеми ни показват какво може и иска да прави детето. Важното е да знаем, че децата използват играта, за да развият методично, системно и логично събиране на информация, чрез техните сетива и движения.
Познавайки този естествен процес на учене, разпознаваме кога детето има интерес и е готово да научи дадено умение. Тогава с много малко насоки можем да подкрепим усвояването на знанията на детето. Повторяемите действия, които извършва детето са доказателство какво вече може да прави детето и те са отправна точка за по-сложни операции например:
Транспортираща схема – Желанието да пренасям предмети от едно място на друго.
Подреждане на масата или почистване след хранене са подходящи дейности, които освен самостоятелност учат и на това, че всеки има своята роля и отговорности в семейната среда. Ако имате съдомиялна може да включите детето като помощник. То може да пренася чистите съдове в шкафовете, които достига. Определете едно ниско чекмедже в кухнята, в което да стоят детските прибори, и детето да има отговорната задача да ги прибира там. Когато отивате на пазар, давайте му малка раница, в която да сложите няколко моркова и картофа, които то само да пренесе до дома.
Трансформираща и Ротация. – Трансформираща схема наричаме желанието да променя формата, облика на себе си и предметите. Ротация е любопитството от въртенето на предметите или своето тяло.
Ако детето има интерес към въртене и смесване, разливане, поканете го с вас, когато готвите, да разбърка сместа в купата с бъркалка или да накъса салатата. В зависимост от възрастта може да му предложите да обели картофите. Може да облечете детето с престилка, шапка и да се преоблече така, че да влезе в ролята на истински готвач.
Свързващата схема – Съединявам, свързвам, конструирам.
Когато я проявяват децата имат желание да свързват, връзват предмети с въже. Тук можем да използваме готовността и желанието на детето да се научи да прави възел, да сглобява и конструира, например с магнитен конструктор може да прави 3D модели. Занимания с лепило и хартиени изрезки или хартиени гирлянди тип верига.
Съдържаща схема – Влизам в кутии или слагам предмети един в друг.
Позволете на детето, само да си налива вода от диспенсър или от чешмата под ваш контрол. Да слага дрехите в коша за пране или да пълни пералнята. Да слага сгънатите дрехи в гардероба. Насърчавайте го да брои на глас. За малките деца е любопитно при обличането да се обуват сами. Да обуват крачетата в крачолите, да си обуват сами чорапи, както и да пъхат ръцете си в ръкавите.
Обвиваща – Желанието да обвивам себе си или предмети с различни материи.
Детето би имало интерес да пакетира с вас коледните подаръци или просто да играете на пощальон, които опакова писма и кутии с хартия.
Заграждаща – Желанието да стоя ограждения, да заграждам предмети.
Децата с тази схема обичат да стоят заслони, и огради и често играят в група с няколко деца, като така тренират уменията си да общуват, както и лидерските си умения.
Траектория – Желанието да хвърлям предмети, да скачам, да се люлея, да се движа.
Катеренето, спускането по пързалката, скачането, да цели кош с топки, игра с балон. Тези игри развиват увереността на детето и самочувствието, че Аз мога.
Позиционираща – Желанието да подреждам, да сортирам по вид и да редя предмети по вертикала и хоризонтала.
Тук използвайте желанието на детето да сортира по определен признак, като може да му давате отговорността да разделя чистите дрехи от пералнята на купчини според вида. Може също да намира два еднакви чорапа и да ги подрежда. Може да разпределя чистите вилици и лъжици, малки и големи в чекмеджето за прибори. Тези деца имат желание да подреждат в редица, което може да е полезно при подреждането на играчките в стаята или на обувките в коридора или в кутии.
От най-ранна детска възраст децата имат порив да изучават света. Свободната игра е един много подходящ начин да им дадем тази възможност. Чрез знанието какво представляват игровите схеми лесно можем да насърчим самостоятелността в децата и ученето на умения от ежедневието.
Автор на текста и водещ на уъркшоп за Игрови схеми към Осъзнати Родители е Мина Златева-Иванова.
Игрови схеми е фейсбук група създадена от Осъзнати Родители, където имате възможност да откриете повече примери и да зададете въпроси свързани със схемите на вашето дете.