Академия за Родители

Блог
28
Sep

SMS-родителство

Изследователи установили, че текст съобщения, които напомнят на родителите за занимателни дейности за ограмотяване на децата си, оказават положително въздействие върху ученето.

Когато става въпрос за прекарване на качествено време със семейството, текст съобщенията биха могли да бъдат катализатор.

Изследователи от Университета Станфорд създадоха обещаваща нова програма за текстови съобщения, която е предназначена за подпомагане на родителите в усилията им да учат децата си на азбуката, например, и да ги подготвят за училище. Програмата, наречена READY4K!, изпраща ежеседмични текстове на мобилните телефони на родителите на деца в предучилищна възраст, с кратки и лесни съвети, с конкретни действия, които са свързани с развитието на умения за ранно ограмотяване.

Пилотната програма е успешно тесвана през 2013-14 учебна година в 31 детски градини в Сан Франциско.

“Вярвам, че всички семейства искат да се включат в обучението на детето си, но мнозина смятат, че не разполагат с време или възприемат, че намесата в обучението на детето е трудоемко или нещо, в което учителят е по-добър”, споделя Мено Яшар, изпълнителен директор на програмата. “Програмата за изпращане на текстови съобщения е базирана на съвсем прости напомняния, които са стратигечски подбрани от други действащи програми за ограмотяване.”

Чрез съпътстващо проучване на пилотната програма е установено, че текстовете, средно, са спомогнали за увеличаване на общото време, в което родителите, ангажиращи детето в учебни дейности у дома, като разказване на истории, учене на думите, или редене на пъзели. Участващите родителите също показват по-високи нива на ангажираност по въпроса за развитието на децата си.

Може би най-важният резултат, децата на родители, които са участвали в пилотната програма, и в продължение на осем месеца са получавали READY4K! текст съобщетия, отбелязват значително по-високи нива на грамотност от тези в контролната група, чиито родители са получавали само плацебо-съобщения, свързани с училището.

“Това не е смс-родителство. Съобщенията са за да улеснят родителите.”

Добрите практики

Предложените действия в текст съобщенията са прости и ефективни, например, “Кажете две думи на вашето дете, които започват с един и същи звук, като щастливи и щъркел.” В друг набор от текстове, родителите получават съвети, чрез които да оползотворят максимално времето за баня – като например, “Посочете буквите върху бутилка шампоан и помолете детето да ги назове.”

“Трудно е родителите да намерят време за всичко и това е начин, по който ние им помагаме да правят това, което те знаят, че трябва и искат да правят като родители.”

Масов, евтин, достъпен начин

Програмата цели да раздели стандартите за ранно ограмотяване в образователни откъси, които биха били лесни за изпълнение от родителите, без допълнителни такси и разходи. Текстовите съобщения – тяхната последователност и обхват, както и техният тон, са внимателно изработени, така че за не добавят стрес за родителите.

Три текст-съобщения са изпращани всяка седмица през учебната година до участващите родителите на 4-годишни деца: В понеделник, родителите получават съобщение и общ факт за ползите от определено умение; В сряда, получават специфичен съвет за това нещо, за това какво биха могли да направят, за да работи детето върху изграждането на това умение; В петък, получават идеи за това как да направят още една крачка напред. Съдържанието на текстовите съобщения се основават на предучилищна стандарти, очертани от Министерството на образованието в Калифорния.

“Родителите наистина са първите учители, на едно дете, и са най-важният такъв “, заяви Льоб. “Не се очаква, че те трябва да обучават по начина, по който учителите го правят, а просто трябва да работят с нещата в тяхното ежедневие.”

Можете да прочетете цялата статия тук.

 

Leave a Reply