Как да разпознаем нарушения на слуховата обработка у детето?
Важно уточнение
Тази публикация съдържа информация за нарушенията на слуховата обработка и как да ги разпознаем у детето. Този материал не предлага диагноза или лечение на специфично състояние или проблем с обучението, който може да наблюдавате в детето или ученика. Ако търсите диагноза или лечение, моля, свържете се с квалифициран професионалист, който да направи адекватна оценка на детето.
Какво означава “слухова обработка”?
Много родители и учители се затрудняват да разпознаят признаците и симптомите на нарушение на слуховата обработка у своите деца или ученици. Често се смята, че става дума за проблем със слуха, тъй като непрестанно им се налага да повтарят на детето указания и насоки. Децата с нарушения на слуховата обработка обикновено се затрудняват да общуват, както и с фоновия шум. Това може да са признаци на синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност или проблеми с вниманието и умението за съсредоточаване. Този тип нарушения имат директно въздействие върху начина, по който децата учат в клас и начина, по който обработват информацията, предоставена от учителите. Влияе се и поведението им спрямо другите деца.
Какво води до нарушена слухова обработка?
Макар и учените да нямат пълна яснота как точно се развиват нарушенията на слуховата обработка, е установено, че те често се наблюдават при деца с хронични ушни инфекции, травматично раждане, наранявания по главата и подобни смущения. Често срещана заблуда по отношение на проблема е, че състоянието не може да се подобри и няма вариант за успешна интервенция. Тъй като слуховата система се развива до към 15-годишна възраст, всъщност съществуват редица начини, чрез които родители и учители могат да помогнат на децата да подобрят слуховата обработка у дома и в клас.
Защо е важна адекватната диагностика?
От съществена важност е и да се разбере какво точно представляват нарушенията на слуховата обработка, и какво не представляват, особено ако има опасност детето да бъде погрешно диагностицирано с друг вид състояние, характеризиращо се със затруднения в обучението. Адекватната диагностика е решаваща, за да може да се определи как най-добре да се помогне на детето и кои интервенции са подходящи или не за специфичните му нужди.
Как да разпознаем симптомите?
Ето няколко полезни съвета как да определим дали детето показва признаци на нарушение на слуховата обработка или на друг тип състояние, свързано със затруднения при обучението.
Какво е | Какво не е | |
Как да разпознаем нарушенията на слухова обработка |
|
|
Симптоми и признаци, за които да внимаваме |
|
|
Възможна ли е интервенция |
|
|