Какво могат да научат децата от наличието на повече свободно време
Рефренът „Скучно ми е!“ става постоянен през втората седмица от ваканцията на децата. Да измислите как да занимавате и разнообразявате лятото им може да се окаже предизвикателство.
Полезно е децата да се чувстват отегчени
Скуката помага на децата да развият ценни умения. Като начало, скуката помага на децата да изградят толерантност към по-малко интересните дейности. Скуката може да не е особено стресираща, но не е и забавна. Животът изисква от нас да се научим да управляваме своите разочарования и да контролираме емоциите си, когато нещата не се случват по нашия начин. Скуката е чудесно средство за научаване на това!
Скуката, също така, помага на децата да развият уменията си за планиране, за решаване на проблеми, гъвкавост и организационни качества. Това са ключови способности, които липсват при деца, чиито животи са силно структурирани.
Самата скука не помага на децата да придобият тези умения, а начинът, по който те се справят с нея. Обикновено те не планират дните си, но когато работят върху проект, който запълва времето им, трябва да създадат план, да организират пособията си и да завършат заданието. Развитието на тези умения помага на децата да се справят по-добре с разнообразни академични задачи. Например планирането на дългосрочни проекти, както и гъвкавост, когато работят по групови задания и социални умения.
В допълнение, скуката насърчава творчеството, самочувствието и оригиналното мислене. Важно е, децата да се научат да се справят със скуката, така че да развият независимост и да се чувстват свободни за собственото си щастие и благополучие.
Но как могат родителите да направят това?
Проактивно справяне със скуката
Когато детето каже “Скучно ми е”, това може да означава много неща. То може да е гладно, да търси внимание, да проявява любопитство към вашите занятия или да търси нещо, с което да се занимава.
Въпреки, че е важно да разберем какво наистина иска детето (и да го нахраним, ако е гладно!), внимавайте с незабавната реакция. Ако „зарежете“ всичко, защото детето се нуждае от внимание, тогава то няма да се научи да се забавлява само. Или, ако прекарвате време да измисляте забавления всеки път, когато то моли за това, няма да се научи само да развива собствените си идеи. Вместо да реагирате на молбите, бъдете проактивни с децата относно техните варианти за забавление.
За да изпреварите оплакванията, прекарайте известно време заедно с детето и да създайте списък от дейности, с които то да се забавлява, както и с някои предизвикателства или дългосрочни проекти. В идеалния случай това ще бъде комбинация от вашите идеи и тези на детето. За да задействате нещата, можете да обсъдите с него какво го е забавлявало в миналото, за новите неща, от които се интересува и за начините на използване на нещата, с които вече разполагате вкъщи. Използвайте списъка, за да създадете диаграма на активностите (със снимки, за по-малките деца), която вашето детето да използва, когато се чувства отегчено, вместо да се обръща към вас.
Комбинирайте тази диаграма заедно с дневното разписание. Свободното време е непонятно за много деца, така че, е хубаво те да знаят плановете за деня, както и продължителността на дейностите, с които се очаква да бъдат ангажирани. Това ще ги убеди, че не са оставени сами на себе си безкрайно дълго време. Ще им помогне да се фокусират в задачата и ще им даде пример за това как да структурират времето си, така че да се справят със заданията самостоятелно.
За малки деца диаграма на активността може да включва:
- Закуска или пикник с Мечо
- Лов на бръмбъри и природни богатства
- Построяване и игра в крепост
- Игри с конструктори Lego или други подобни
- Пъзели
- Оцветяване на картинки или изработване на забавни предмети
- Обаждане на приятел
За по-големи деца и тийнейджъри може да се помисли за:
- Настолни игри
- Рисуване или други арт проекти
- Четене на книги от известна поредица
- Помощ в градината или друг проект на открито
- Създаване на подкаст или уебсайт
- Разучаване на TikTok танц
- Развитие на спортните умения
Когато свършите работата предварително, можете да нарушите цикъла на търсене на решения за уплътняване на свободно време на вашите деца. Когато ви кажат, че са отегчени, ги насочете към диаграмата. С времето вие ще имате възможност да се оттеглите от процеса и ще започнете да награждавате и хвалите децата си, когато откриват нещо, което могат да правят самостоятелно.
Бдителност, когато детето търси внимание
Често, когато децата отхвърлят всяка идея, причината за това не е, че не харесват вариантите, а че търсят вниманието ви. Колкото по-дълго ви ангажират в разговор за това какво да правят, толкова по-дълго задържат вниманието ви. Да обърнеш внимание на детето често действа като награда, така че дългата дискусия насърчава детето да не се справя с отегчението си — обратното на това, към което се стремите вие.
Ако детето отказва да се заеме с някоя своя дейност, може да се наложи да прекарате с него известно време, за да го пренасочите. Но съкратете разговора и нека той е по същество: дайте на детето два избора и го помолете да избере един от тях. И, ако то не хареса вашите предложения, му помогнете да избере нещо различно. Но ако то не направи избора си в следващите 5 минути, го предупредете, че вие ще изберете вместо него. След това пояснете кога ще имате възможност да му обърнете внимание и спрете да отговаряте на молбите му по безкрайния списък от възможности.
Насърчаване на творчеството
Творческото мислене е ключово за справяне със скуката, но, понякога липсата на умения за планиране и следване на плана пречи. Например ако една картонената кутия може да насърчи креативността на децата от всяка възраст, някои деца може дори да не знаят откъде да започнат. Ако това е така, ще трябва да ги научите как да планират всяка стъпка и да им помогнете да развият своите умения за разрешаване на проблеми. Попитайте ги какво биха направили първо, от какви материали ще се нуждаят и какви стъпки ще предприемат. Други деца може да се нуждаят от малко насърчение, за да започнат да мислят креативно.
Може да се наложи да прекарате известно време с малките деца, които играят на едни и същи игри със своите играчки, за да им покажете как да мислят различно.
Вместо да строите една и съща кула всеки път, можете да извадите животните от фермата. Помолете децата да построят зоологическа градина с обособена зона за всяко животно. Дали някои животни се нуждаят от повече място? А дали някои животни биха могли да живеят заедно? Можете да използвате същия подход при конструкторите и куклите. Смесването на строителни елементи, които обикновено не се комбинират, често е чудесен начин за отключване на креативността.
При по-големите деца можете да дадете безсрочни проекти
Проекти, които биха могли да се реализират по различни начини и имат повече от един резултат, за да им помогнете да изградят своите умения за справяне със задачи. Например създаването на scavenger hunt включва разработването на тема, планиране на маршрут, скриването на предмети, написването на указания и определянето на награда. Технически ориентираните деца може да се „потопят“ в многобройните и разнообразни стъпки за създаването на собствен уебсайт или подкаст. Или им връчете кутия, пълна със стари дрехи, остатъци от проекти „Направи си сам“ или счупена апаратура. Предизвикайте ги да създадат история като използват материалите, да направят нещо полезно с тях, да им „дадат нов живот“. Така те могат да се натъкнат на нова страст или да подилят самочувствието си като решават проблеми, които са им се стрували невъзможни.
Може да насърчите децата да проявяват креативността си с приятели, с които не могат да се срещнат лично. Вероятно те ще съумеят да се договорят за написването на някоя история в Google Doc или за заснемането на видео, докато готвят или правят някой арт проект.
Да бъдем реалисти
Независимо колко проактивно действате, знайте, че списъкът със занимания няма да запълни свободното време на детето ви за целия ден. За да си представите колко дълго то ще си играе самостоятелно, си помислете колко време вашето дете може да се концентрира в класната стая. За предучилищна възраст – около 15 минути; докато в училищна възраст минутите са 50. По-активните деца може да се нуждаят от почивка на всеки 20 минути, за да тичат навън, докато за другите не е проблем да стоят спокойни и 2 часа.
За децата с хиперактивно разстройство с дефицит на внимание е по-трудно да се концентрират за по-дълъг период, тъй като вниманието и фокусът им са компрометирани. Освен това, дейностите бързо се превръщат в рутинни, така че техният ентусиазъм към списъка със забавления няма да трае дълго.
В крайна сметка ще научите колко дълго детето ви е в състояние да се занимава самостоятелно. Включете се в заниманието преди да изтече времето и възнаградете доброто поведение, така че детето да се почувства гордо от това, което е постигнало само. Наградите могат да бъдат похвала, събиране на точки за забавление, в което участват и родителите, битка с водни помпи или повече време с електронните игри.
Приемане на провала
Вие ще трябва да помогнете на детето си да приеме провала– другата полза от скуката. Неизбежно, един проект не винаги протича по начина, по който е планиран, но провалянето му и след това смяната на подхода за осъществяването му, са изключително важни. Провалите изграждат търпимост към разочарованието, упоритост и издръжливост. Трябва да помогнем на децата да спрат да възприемат провалите като нещо ужасно.
Можете да го представите положително, като попитате детето какво е сработило и какво – не. Ако детето ви трябва да се научи как да се придържа към нещо, го насърчете да продължава да опитва. Ако трябва да се научи как да бъде по-гъвкаво, му помогнете да създаде различен проект с материалите.
Приемане на скуката с ентусиазъм
Да помогнете на децата си да гледат на скуката като възможност да направят нещо, ще бъде от полза и за вас. Те ще опитат нови дейности, ще развият по-добре толерантността си към разочарованието. Ще се научат как да поемат инициатива и да се забавляват самостоятелно. Ще се сдобият със стратегии за планиране и умения за справяне с поставените задачи. Ще изградят своята упоритост, ще повишат своето самочувствие и ще опознаят по-добре себе си. Освен това, ще започнете да чувате все по-малко оплаквания и ще имате повече време за себе си. Следващият път, когато детето ви заяви “Скучно ми е!,” отговорете: “Това е чудесно! Нямам търпение да видя как ще се справиш с това!”
Източник Childmind.
Благодарим за доброволния превод на Милена Радулова!