Кога и как да говорим с децата за парите
Казват, че парите развалят хората. Тогава защо не ги забранят?…

Всяко дете става част от потока на парите още преди да проговори. Това се случва например, когато си стои кротко в количката, вижда дрънкалката или близалката, която иска, посочва я с пръст и започва да врещи с цяло гърло, докато не я получи.
Ние, възрастните знаем, че (за съжаление) голяма част от живота ни се върти около парите. В предишната статия разгледахме защо трябва да говорим с децата си за парите. Тук ще поговорим за това кога и как. Трябва да имаме предвид, че създаването на добра финансова грамотност при децата е дълъг и бавен процес. За да могат да прилагат на практика наученото, те трябва да са осмислили много добре различните алтернативи и това, какви плюсове и минуси има при всеки вариант.
Някои родители смятат, че е по-добре да отложат разговорите за парите, за да предпазят децата от това да станат много „комерсиални“. Но нали светът, в който живеем е комерсиален? Дори и най-благородните каузи понякога остават само „добри намерения“, ако не получат съответното финансиране. Как да осигурим храна, вода и лекарства за всички нуждаещи се, ако не ги купим и не ги занесем, където трябва…
Така че, когато говорим с децата за пари, ние им помагаме да развият умения за реалния живот. Тук е моментът, в който да им обясним, че парите не са „голямата цел“, а средство, с което се постигат най-различни други цели – сигурност, повече време, прекарано приятно, повече възможности за здравословен живот, образование и др.
За да учим децата си на финансова грамотност, обаче самите ние трябва да сме наясно с тези теми. Затова нека и ние, родителите да се образоваме, от това ще имаме само ползи. Също така трябва да даваме личен пример, защото каквото и да им говорим, те се учат основно от това, което виждат, че правим.
По въпроса за това кога да започнем, моят отговор е „Когато и да започнем, все е късно :)“. Накратко – колкото по-рано, толкова по-добре. Концепцията за парите съвсем спокойно ще бъде разбрана от дете в предучилищна възраст. Това, какво ще им казваме, разбира се, зависи от възрастта на детето. При по-малките деца е хубаво нещата да се случват под формата на игра (може и ролева – например „Игра на магазин“) и въпроси тип „гатанки“:
„Сега можеш ли да познаеш какво ще купим от магазина?“
„Какво искаш да сготви мама? Супа? Добре, ела сега да купим продуктите.“
Децата имат естествено любопитство и то трябва просто да бъде подхранвано непрекъснато. Когато ходим да пазаруваме и плащаме сметките е хубаво да взимаме детето с нас. Така то ще види с очите си част от „кръговрата на парите“, постепенно ще започне да осъзнава стойността на банкнотите, ще бъде свидетел, а може дори и участник в избора за това какво да се купи от магазина. Вероятно ще ни задава най-различни въпроси. Съдейки от опита ми, повечето отговори обикновено водят до нови въпроси. Това е много хубаво и означава, че детето възприема, мисли и вече има интерес по тази тема.
При по-големите деца вече трябва да обясним многото различни аспекти на парите. Тук в помощ идва „Книга за парите за деца и тийнейджъри“. Тя е създадена за да образова децата по отношение на основните понятия – семеен бюджет, доходи, разходи, джобни, банки, кредит, лихва, инфлация, спестяване, инвестиции, интелигентно потребление и др. Тъй като е предназначена за деца и тийнейджъри (11-16г.), темите са описани в лек и хумористичен стил и са допълнени с много примери и илюстрации, които улесняват четенето и най-вече разбирането на тази, иначе малко „суховата“ материя.

Хубаво е през тийнейджърските години децата да присъстват на разговорите на родителите по финансови въпроси. Те трябва да придобият личен опит за това как се взимат решения и как се прави информиран избор. А могат и да дадат добри идеи 🙂
Когато децата достигнат 15-16 годишна възраст е хубаво да започнат да мислят и за бъдещата си професия. В книгата има и малко съвети по тази тема. През последните две години от гимназията се учат различни профилиращи предмети по избор на детето.
И нека не забравяме:
Финансовото ограмотяване продължава цял живот! Първо, защото светът се развива непрекъснато и второ, защото, когато научим нещо ново, то често ни води до нови възможности и нови въпроси. Затова и животът е толкова интересен!
Чавдар Атанасов, предриемач, автор на „Книга за парите за деца и тийнейджъри“