Ранни признаци за аутизъм при бебета и малки деца
Ранни признаци на аутизъм често могат да бъдат открити при бебета на възраст от 6 до 18 месеца.
Например, ако бебето фиксира погледа си върху дадени предмети или не реагира на хора, то може да проявява ранни признаци на разстройство от аутистичния спектър.
По-големите бебета и деца може да не реагират, когато биват викани по име, да избягват зрителен контакт, да изпитват липса на споделено внимание (да наблюдават даден обект или събитие продължително или сочейки, за да привлекат вниманието на възрастния) или да извършват повтарящи се движения, като например да се поклащат или да размахват ръцете си. Възможно е и да играят с играчките си по необичайни начини, например като ги нареждат в линия или се фокусират върху дадени части от играчките, а не върху цялата играчка. Родителите, които забележат тези признаци или се притесняват, че развитието на децата им не отговаря на установените етапи за развитие, трябва да се обърнат към педиатрите си и да поискат скрининг тест на детското развитие.
Ранната диагностика и интервенция са от решаващо значение. Проучванията сочат, че около половината от децата с аутизъм на възраст от 3 до 5 години, които участват в програми за ранна интервенция, придобиват достатъчно умения, че да бъдат записани в детска градина. Понастоящем съществуват научно-обосновани програми за бебета на 12-месечна възраст, като се провеждат проучвания за разработване на програми и за 9-месечни бебета, които са в риск от аутизъм.
Ако сте притеснени, че развитието на детето не отговаря на установените етапи за развитие или ако не сте сигурни дали детето ви проявява аутистично поведение, най-добре е да се консултирате с лекар или специалист.
Фондацията за изучаване на аутизма (Autism Science Foundation) е партньор на Център за Контрол на Заболяванията (Center for Disease Control) в САЩ в кампанията “Научете признаците, действайте отрано”. Следните признаци за аутизъм са разработени от експерти, участващи в програмата.
Ако искаш да получиш основни знания за аутизма, разгледай онлайн обучението ни, което включва:
- “Ранни маркери за аутизъм” с д-р Севджихан Еюбова
- “Ерготерапия в действие при деца в аутистичния спектър” с Руслана Анастасова
- “Как да подкрепим децата с аутизъм в общуването и комуникацията” с Анна Манолева
Ако детето е на 2 месеца, трябва да обмислите консултация с лекар, ако детето има следното поведение:
- Не реагира на силни звуци;
- Не наблюдава движещи се неща/предмети;
- Не се усмихва на хората;
- Не слага ръцете до устата си;
- Не може да държи главата си нагоре, докато лежи по корем.
Ако детето е на 4 месеца, трябва да обмислите консултация с лекар, ако то има следното поведение:
- Не наблюдава движещи се неща/предмети;
- Не се усмихва на хората;
- Не може да задържи главата си в едно положение;
- Не издава звуци и не гука;
- Не слага ръцете до устата си;
- Не бута с крака, когато те са опрени в твърда повърхност;
- Изпитва трудност да движи едното или двете си очи в различни посоки.
Ако детето е на 6 месеца, трябва да обмислите консултация с лекар, ако то има следното поведение:
- Не се протяга, за да достигне неща;
- Не показва никаква привързаност към гледащите го;
- Не реагира на заобикалящите го звуци;
- Не издава гласни звуци (е, а, о);
- Не се смее и не врещи;
- Изглежда необичайно сковано или отпуснато.
Ако детето е на 9 месеца, трябва да обмислите консултация с лекар, ако то има следното поведение:
- Не гледа към мястото, което посочвате;
- Не отговаря на собственото си име;
- Не мърмори/не издава повтарящи се срички (мама, тати);
- Не играе игри с взимане на ред/редуване;
- Не разпознава познати лица;
- Не може да седне, дори с помощ;
- Не може да понесе тежест върху краката си и да се изправи, дори с помощ;
- Не мести играчките от една ръка в друга.
Ако детето е на 1 година, трябва да обмислите консултация с лекар, ако то има следното поведение:
- Не сочи към предмети;
- Не може да научи жестове като махане на ръка за “довиждане” или поклащане на главата за “да” или “не”;
- Не търси нещата, които вижда, че скривате;
- Не казва думи думички като “мама, тати, чао, това”;
- Не пълзи;
- Губи умения, които преди е имало;
- Не може да стои право, дори с помощ.
Ако детето е на 18 месеца, трябва да обмислите консултация с лекар, ако то има следното поведение:
- Не сочи с пръст неща, които иска да покаже;
- Не знае за какво се използват познати премедмети (чаша, лъжица, телефон);
- Не имитира или копира други;
- В речника му има не повече от 6 думи;
- Не научава нови думи;
- Не забелязва и не реагира, когато човекът, който се грижи за него излиза от стаята или се връща;
- Не ходи;
- Губи умения, които преди е имало.
Ако детето е на 2 години, трябва да обмислите консултация с лекар, ако то има следното поведение:
- Не използва фрази от поне две думи (мама нагоре, искам мляко);
- Не знае за какво се използват познати премедмети (чаша, лъжица, телефон);
- Не имитира действия и думи;
- Не следва прости инструкции;
- Не ходи уверено;
- Губи умения, които преди е имало.
Ако детето е на 3 години, трябва да обмислите консултация с лекар, ако то има следното поведение:
- Има неясна реч или му текат лиги;
- Не говори с изречения;
- Не следва прости инструкции;
- Не може да разбере как работят прости играчки (лесни пъзели, въртящи се копчета/дръжки, дъска с колчета);
- Проявява малко интерес към играчки;
- Не иска да играе с други деца;
- Не играе на игри, в които се прави/преструва на някого;
- Не осъществява зрителен контакт;
- Често пада или изпитва трудност при качване по стълби;
- Губи умения, които преди е имало.
Ако детето е на 4 години, трябва да обмислите консултация с лекар, ако то има следното поведение:
- Игнорира другите деца;
- Не отговаря на хора извън семейството;
- Не проявява интерес към игри, в които се прави/преструва на някого;
- Не може да преразкаже любимата си история;
- Не може да следва инструкции от 3 стъпки;
- Не използва “аз” и “ти” правилно;
- Не разбира разликата между “едно и също/еднакво” и “друго/различно”;
- Говори неясно;
- Не драска или има проблеми с драскането с пастел;
- Губи умения, които преди е имало.
Ако детето е на 5 години, трябва да обмислите консултация с лекар, ако то има следното поведение:
- Не показва широк спектър от емоции;
- Показва крайности в поведението (необичайно агресивно, уплашено, тъжно, срамежливо);
- Необикновено затворено и неактивно е в социални ситуации;
- Лесно се разсейва и има проблеми със съсредоточаването върху дадена дейност за повече от 5 минути;
- Не отговаря на хората или отговаря повърхностно;
- Не може да различи истинското от измисленото;
- Не участва в разнообразни игри и дейности;
- Не може да каже името и фамилията си;
- Не използва множествено число, местоимения или минало време правилно;
- Не говори за ежедневни дейности;
- Не рисува картинки;
- Губи умения, които преди е имало;
- Не може да извършва ежедневни дейности (миене на зъби, миене и подсушаване на ръце, събличане) без помощ.
При аутизъм при по-големи деца, тийнейджъри и възрастни се забелязва:
- Нарушени социални умения
- Избягване на зрителен контакт
- Строго придържане към ежедневни дейности
- Необичайни интереси или натрапчиво/повтарящо се поведение
- Силна или недостатъчна чувствителност към звуци, светлина или допир
Ранното детско развитие: важните етапи, тревожните знаци и защо е важно да действаме бързо
Източник: autismsciencefoundation.org
Благодарим за доброволния превод на Боряна Христова и на редакцията на Михаела Барокова!