Как да насърчим децата да развият творческите си заложби?
Едно от най-популярните погрешни схващания за надарените деца е идеята, че тези деца автоматично постигат успехи във всяка област. В действителност, както всички деца, така и надарените имат ясно изразени индивидуални способности. Това е особено очевидно, когато става въпрос за творчество. Противно на общоприетото схващане, не всички интелектуално надарени деца са креативни по природа и не всички артистично настроени деца са академично способни. Всъщност изследванията показват, че притежаването на високо ниво на интелигентност само по себе си не е добър показател за творчески заложби. Ето защо повечето експерти смятат, че изявената креативност представлява своеобразна форма на талант.
По какво се отличават децата с креативни заложби от тези с интелектуални способности?
Всички надарени деца са склонни да проявяват въображение и имат добре развито абстрактно мислене. Не всички интелектуално надарени деца обаче отдават приоритет на академичните постижения. Това превръща разграничаването на интелектуално надарените деца от творчески настроените в предизвикателство. Родителите и преподавателите не могат просто да погледнат оценките на детето или да проверят в кои предмети то е най-добро и да определят дали е с интелектуални или с артистични заложби.
Не всички креативни натури демонстрират забележителни умения в областта на изобразителното или сценичното изкуство, което допълнително усложнява ситуацията. Например, някои творчески надарени деца показват философски наклонности, вместо да проявяват очевиден интерес към рисуването, писането или актьорското майсторство. За да идентифицират творческата надареност, родителите и педагозите трябва да проучат индивидуалните качества на детето. Те трябва да разгледат начина, по който то мисли, а не само къде предпочита да насочва енергията си. Някои от основните отличителни белези на интелектуалната и творческата надареност са описани по-долу.
Черти на интелектуално надарените деца
Любопитство
Докато едно умно дете се фокусира върху научаването на правилните отговори, едно интелектуално надарено дете ще поставя под въпрос “правилните” отговори. Тази любов към дебатите понякога се тълкува погрешно като непокорство.
Съсредоточеност
Въпреки, че децата с интелектуални заложби може да не изглеждат ангажирани в училище (обикновено поради скука), те обикновено са силно фокусирани върху собствените си интереси. Те често се заемат с напредничави проекти и отдават приоритет на тяхното завършване, като изключват други задължения. Те са целеустремени личности.
Аналитично творческо мислене
Интелектуално способните деца използват своята повишена склонност към абстрактно мислене, за да решават проблеми. Те са отлични в прилагането на сложни концепции, за да генерират значими резултати.
Прогресивни техники за обучение
Родителите на интелектуално даровитите деца често свидетелстват, че детето им е започнало да чете усилено много рано, понякога дори преди да достигне училищна възраст. Тези деца са като гъби за информация и често показват богат речник, както и склонност към запаметяване на факти и цифри.
Независимост
Интелектуално надарените деца обикновено обичат да работят самостоятелно и със собствено темпо. Повечето от тях обаче могат да функционират и в групи, стига да им се позволи да поемат лидерска роля.
Черти на творчески надарените деца
Откритост
Творчески надарените деца живеят в свят на безкрайни възможности. Докато интелектуално надареното дете ще обсъжда правилния отговор, творчески настроеното ще мисли за множество потенциални отговори или хипотетични сценарии. Те обичат да експериментират с мисълта и да откриват изключения от правилата.
Изобретателност
Креативните деца умеят отлично да свързват на пръв поглед различни понятия, за да генерират нови идеи. Те виждат проблемите и ситуациите от изумителни необичайни ъгли. На моменти мненията им могат да изглеждат странни или противоречиви за външни наблюдатели.
Разсеяност
Тъй като децата с творчески възгледи постоянно са препълнени с идеи, те трудно задържат вниманието си – дори когато са ангажирани с доброволни дейности. Тези деца са склонни да започват много проекти, но се затрудняват да завършат по-голямата част от тях. Освен това те са заети с изобретателно въображение, а не с усвояване на информация. Поради това те са склонни много да мечтаят. Имайте предвид, че е важно да се изключи наличието на Синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност (СДВХ), преди тези черти да се припишат на творческа дарба.
Интуиция
Интелектуално способните деца са склонни да използват комбинация от абстрактно и логическо мислене, за да решават проблеми. За разлика от тях творчески надарените деца разчитат в голяма степен на интуицията си. Те често имат чувството, че “просто знаят” правилния начин за решаване на даден проблем, без да са сигурни как са стигнали до заключенията си.
Индивидуализъм
Макар че всички надарени деца са склонни да изглеждат донякъде ексцентрични, креативните деца често са коренно различни. Обикновено те проявяват подчертана липса на интерес към “вписване”, като предпочитат да преследват свой собствен уникален стил на изразяване. Това може да затрудни участието им в групово обучение. В юношеска възраст тези деца често са привлечени от нишови субкултури и нетрадиционни начини на живот.
Въпреки че всички надарени деца са заплашени от възможността да останат незабелязани, творчески надарените деца са особено трудни за намиране и разпознаване. Ако подозирате, че детето ви има изявено креативно въображение, е особено важно да потърсите професионална преценка от образователен психолог, който е запознат с този характерен набор от познавателни способности.
Насърчаване на творчеството при надарените деца
Независимо дали детето ви е интелектуално или творчески надарено, подпомагането на развитието на артистичните му способности може да подобри самочувствието му, да надгради съществуващите му таланти и да му даде възможност за себеизразяване. Насърчаването на въображението у дома също така ще противодейства на някои от нежеланите ефекти на академичното образование. Изследванията показват, че множество аспекти на средата в класната стая по-скоро потискат, отколкото насърчават креативността. Доказано е, че оценяването, надзираването, крайните срокове, конкуренцията и външните възнаграждения (като оценки и привилегии) отслабват вътрешната мотивация, която подхранва въображението. За да превърнете дома си в плодородна почва за творец, приложете четирите родителски стратегии по-долу.
Осигурете на детето си ресурсите и материалите, от които се нуждае, за да се изразява.
Достъпът до материали за рисуване, евтин фотоапарат, костюми за преобличане и играчки, които улесняват творческата игра (напр. блокчета), ще помогнат на детето ви да изрази себе си. Децата имат полза и от наличието на специално пространство, където могат да правят бъркотия, т.е. стая, в която могат да строят крепости, да оставят частично завършени проекти за дни и т.н.
Насърчавайте игрите с използване на въображението.
Докато детето ви е още малко, научете го как да се “преструва”. Ако детето ви обича динозаври например, опитайте се да му предложите двамата да се въплътите в праисторически същества. Доказано е, че играта с преструвки подобрява редица умения, които са от съществено значение за творчеството, като езикови умения, абстрактно мислене и различни социални и емоционални умения.
Планирайте свободно време в графика на детето си.
Макар да е вярно, че надарените деца се нуждаят от рутина, също толкова важно е да се уверите, че детето ви не е постоянно заето с домашна работа и извънкласни дейности. Нашите умове се нуждаят от неструктурирано време, за да генерират нови идеи. За да възпитате у детето си креативност, осигурявайте му редовни блокове от време, в които то може свободно да се занимава със собствените си интереси.
Помагайте на детето си да изследва идеите си.
Чувствайте се свободни да обсъждате концепции с детето си и да оспорвате възгледите му, но не отхвърляйте идеите му – независимо колко странни изглеждат те. Вместо това трябва да подканите детето си да погледне на един и същ проблем по различни начини, за да генерира множество решения. Детето ви трябва да знае, че е нормално да не се съгласява с вас. Това няма да го направи грешно или глупаво.
Активното насърчаване на креативността ще помогне на детето ви да развие хармоничен и добре развит интелект. Интелектуално надарените деца, които отдават приоритет на творчеството, се чувстват по-пълноценни в личен план и са по-малко склонни към перфекционизъм и “тунелно мислене”. Творчески надарените деца, на които се предоставя обогатяваща среда, в която да изследват уменията си, стават по-съсредоточени и целенасочени. Независимо от интелектуалния статус на детето ви, себеизразяването и себепознанието са ключови за постигането на щастие.
Източник PsyEd.
Благодарим за доброволния превод на Даниела Димитрова!