Как рекламите влияят на деца и тийнейджъри
Тази статия е част от инициатива за повишаване на информираността за онлайн рисковете на Националния център за безопасен интернет, който работи за защитита на децата и младите хора в интернет и повишаване на дигитално-медийната им грамотност. Центърът има Консултативна линия за онлайн безопасност с тел. 124 123, която оказва съдействие и помощ на деца, родители и учители при проблем с дете в интернет.
Влияние на рекламите
Децата взаимодействат с реклами в много форми – по телевизията, в YouTube, в различни мобилни приложения, по радиото, билбордове, списания, вестници, филми, Интернет, рекламни игри, текстови съобщения, социални медии и други.
Рекламите безспорно влияят на децата. Например, колкото повече телевизия гледа едно дете, толкова повече играчки е вероятно да поиска.
Ето защо е важно децата да научат, че рекламите се опитват да ни накарат да купим нещо. Рекламите се опитват да повлияят на начина, по който мислим или да променят мнението ни за нещо. Рекламодателите винаги имат за цел да направят така, че продуктите им да изглеждат добре. Често и по-добре, отколкото в действителност.
Как децата взаимодействат с рекламите, може да зависи от няколко неща, включително от тяхната възраст, знания и опит. Можеш да помогнеш на децата си да се научат да се справят с влиянието на рекламите, като им даваш възможност да разпитват и да говорят за това, което виждат в медиите. Това е важно житейско умение.
Малките деца
Между 0 и 2 години децата не могат да разберат разликата между рекламата и всичко останало, което гледат.
Между 3-6 години детето:
- може да идентифицира реклами и да ги различава от предаванията по телевизията
- може да не е в състояние да направи разлика между развлечение и реклама в YouTube – например, популярното разопаковане във видеоклипове или комбинацията giveaway с промоция на играчки, могат да са объркващи за него.
- може да не разбере, че рекламите се опитват да продадат нещо
- е склонно да мисли за рекламите като за забавни или полезни съобщения
- като цяло няма да бъде критично към твърденията на рекламодателите
Можеш да ограничиш ефекта, който рекламите имат върху твоето дете, като намалиш комерсиалните предавания по телевизията и в YouTube, които то гледа.
Ако детето ти има любима програма по комерсиална телевизия, помисли дали не е по-добре да се абонираш за стрийминг услуга. По този начин детето може да я гледа без реклами. Можеш също така да помислиш за платената версия, за да избегнеш реклами в YouTube или да свалиш версии без реклами на различни приложения.
Детето между 7 и 11 години:
- може да разбере, че рекламите се опитват да ни продадат нещо
- може да запомня рекламни съобщения
- може да разпознае някои убедителни техники като реклами, преувеличаващи качеството на продуктите
- невинаги поставя под въпрос какво правят рекламите
- може да не разбере, че продуктите не са толкова добри, колкото рекламите казват, че са, или че рекламодателите може да не му показват отрицателните страни
За да ограничиш ефекта от рекламите върху децата в училищна възраст, е много важно да разговаряш с рекламите с детето си и да го насърчаваш да размишлява за това, което те целят да постигнат.
Добре е да наблегнеш на онези реклами, които твоя наследник вижда често. Например, можеш да накараш детето си да си задава въпроси за различните твърдения в промоционалните съобщения. Какъв е продуктът в тази реклама? За какво служи? За кого е предназначен?
Можеш също да попиташ детето си за стратегиите, които се използват за продажба на определен продукт. Това ще му помогне да разбере как благодарение на рекламата, продуктите изглеждат по-привлекателни.
Ето някои примерни въпроси:
- Рекламата кара ли ни да почувстваме нещо – например щастие, желание за принадлежност или страх?
- Рекламата включва ли популярни известни личности или спортни звезди за популяризиране на продукта?
- Рекламата свързва ли идея с продукта – например рекламата кара ли децата да изглеждат по-пораснали, когато използват продукта?
- Рекламата популяризира ли продукта, като ни дава нещо безплатно – например получаваме ли играчка, ако купуваме детско меню от верига за бързо хранене?
Това ще ти помогне да убедиш детето, че не може да вярва на всичко, което вижда по телевизията или в социалните медии.
Тийнейджърите и рекламите
На 12-13 години, детето:
- обикновено може да разбере целта на рекламата и да използва информацията от рекламите, за да решава какво иска
- може да не разбере как рекламата оскъпява нещата
- може да не разпознава сложни стратегии за рекламиране на продукти
- може да не знае, че кликването върху реклама в социалните медии изпраща данни на производителите на рекламата за неговото поведение
Детето над 14 години:
- разбира как работи пазарът и може да се отнася скептично към твърденията на рекламодателите
- може да не знае, че платформите за социални медии като Instagram, Facebook, YouTube и Snapchat събират потребителски данни, които използват за насочване на рекламата към потребителите
- може да не притежава умения да прави преценки за политически реклами, особено по време на предизборни кампании
Можеш да ограничиш ефекта от рекламите върху своя тийнейджър, като говориш с него за начина, по който рекламите продават идеи или продукти. Например, някои реклами свързват продуктите с „перфектния“ живот, който хората в рекламите демонстрират, че имат.
По-големите деца също могат да започнат да мислят за фините въздействия на рекламата. Например, можеш да насърчиш детето си да помисли как рекламите влияят на идеите за това как трябва да изглеждат момичета, момчета, жени и мъже; какво трябва да носят, да правят, да ядат и да пият. Можеш също да помолиш детето си да мисли за политическата реклама и как тя въздейства върху отношението на хората към неща като просперитет, справедливост и други.
Ето и някои въпроси, с които да провокираш тийнейджърите да мислят:
- Доколко е реален начинът на живот, демонстриран в рекламата? Познава ли някой, който живее така?
- Здравословен избор ли са храните и напитките, които се рекламират? Защо зеленчуците и плодовете не се рекламират, както бургерите?
- Какво казват рекламите за пола, семействата, формата на тялото и културното многообразие? Отразяват ли реалния живот?
- Как информацията, която публикува за себе си в социалните медии, влияе на видовете реклами, които вижда в тях?
- По-големите деца могат да научат за „дребния шрифт“. Например, телефонният договор не е „само“ 25 долара на месец – има и скрити такси.
Когато говориш с детето си за реклама, целта ти е да му помогнеш да намери разликата между продуктите и стратегиите, които се използват за продажбата. Можеш също така да му съдействаш да прави разлика между рекламни съобщения и други медийни съобщения, които са предназначени да забавляват, информират или обучават.
Отбелязване на често използваните рекламни стратегии
Измисли игра, в която заедно с детето да отбелязвате най-често срещаните рекламни стратегии.
- Подкуп: нещо безплатно при покупка на продукт или насърчаване на събиране на колекция
- Игра: купи, играй и спечели награда
- Голямо обещание: даден продукт има вкус или е най-добрият в света. Или ще ти донесе забавление, ще направи живота ти по-добър
- Игра с емоциите: рекламата стопля сърцето или те кара да се страхуваш
- Свръхчовек: известни хора популяризират продукт, за да те накарат да мислиш, че можеш да бъдеш като тях, ако имаш този продукт
- Анимационен герой: познат и харесван анимационен герой, разказва за продукт
- Специални ефекти: филмови трикове като близки планове, меко осветление и изкуствени декори правят продуктите по-големи и по-привлекателни, отколкото са в действителност.
- Повторение: показването на едно и също нещо отново и отново те кара да го запомниш и разпознаваш
- Музика: закачливите мелодии или популярните песни те карат да харесваш рекламата – а продуктът, който се рекламира – още повече.
- Шега: смехът те кара да харесваш реклама – а продуктът, който рекламира – повече.
- История: рекламата разказва интересна история, така че да те накара да продължиш да гледате.
Благодарим за доброволния превод на Кристина Кръстева.