Валдорф обучение
Обучението в Валдорф е базирано на принципите на антропософията, образователна система създадена от Рудолф Щайнер. Рудолф Щайнер основал първото училище през 1919 в Щутгарт, Германия, за да образова децата на работниците в цигарената фабрика Валдорф Астория, откъдето идва и името на училището. Всички деца получавали едни и същи инструкции, независимо от социален статут или талантите им, което превърнало училището в пионер на социалното равенство в образованието.
Целта на обучението в Валдорф е да развие свободни, но морално отговорни личности, които притежават високо ниво на социални умения и креативни способности. Знанието на факти, домашните и резултатите на тестове получават по-малко внимание. Разказването на истории и експериментирането са основни методи на обучение, а употребата на учебници бива избягвана.
По време на 12-годишното обучение, учениците учат математика, литература, история, и наука, както и редица практически и креативни умения. Учениците в основно училище рисуват, плетат, тъкат и правят восъчни скулптури. По-големите създават шарки, книги, керамични съдове и скултури от камък. Всички учат да създават музика. Първо свирят на флейта, след това някои свирят на струнен инструмент, а други участват в училищния хор.
Учениците играят игри, в които не се състезават и учат да танцуват в ритъм. Те вземат участие в органично фермество и учат два чужди езика, които през първите години се преподават чрез песни, истории и разговори. През 8 и 12 клас, целият клас съдава представление – класическа драма – и го представя пред родители и приятели.
Валдорф използва уникален подход базиран на проекти в почти всички основни академични предмети. Определен предмет, например история, математика, наука или дори градинарство бива преподавано в първите два часа всяка сутрин в периода на 4-6 седмици, вместо да се използват повтарящи се графици. След това, нов предмет заема основния фокус.
Щайнер също създава експериментален подход към науката, в който учениците наблюдават и след това описват научни концепции в техни собствени думи и рисунки, вместо първо да учат за тях чрез учебник. Училищата Валдорф считат компютрите необходими, чак когато децата достигнат тинейджърска възраст, след като са усвоили фундаментални и традиционни начини за възприемане на информация и учене.
В духа на личностното развитие и емпатията, конкуренцията и оценките биват избягвани. Вместо това, учителите оценяват всеки ученик индивидуално, базирано на личния напредък в характер и умения. Резултатите от тестове и оценки лека по лека започват да се използват за по-големи ученици, докато те се подготвят за колеж и приемни изпити.
В днешно време има над 1000 Валдорф училища в 60 страни, което го прави едно от най-големите независими системи за учебно образование. Валдорф се превърна в призната образователна теория в Европа и училищата получават държавно финансиране.
Известни Валдорф родители са Клинт Истууд, Лени Кравиц, семейство Форбс, и много родители от Силициевата долина, въпреки критичната гледна точка на Щайнер към технологиите и средствата за масова информация. Стив Джобс веднъж казал на журналист, който го попитал дали децата му харесват новия ipad, че те не са го ползвали и казал: “Ограничаваме употребата на технологии за децата в къщи” Известния психиатър Уилям Гаснер твърди, че запомняме 10% от това което четем, 20% от това което чуваме, 30% от това което виждаме, но 80% от това което преживеем. Въпреки ниско технологичния подход експерименталния образователен метод на Валдорф е изключително модерен.
Източник. Благодарим за доброволния превод на Вили Матеева!