Как да научите детето си на умения за концентрация
Противно на общоприетото схващане, способността (или неспособността) на детето да се концентрира не е неизменно качество. Вярно е, че някои деца се раждат с по-добри умения за концентрация от други. Всички деца могат да бъдат научени на стратегии и техники за ефективно подобряване на способността им за концентрация.
Концентрацията при децата
Овладяването на изкуството на концентрацията има широкообхватни ползи за децата. Правилната концентрация е от съществено значение за успеха в училище. Децата, които се научат да бъдат по-внимателни, са по-спокойни, по-уверени и имат по-добри взаимоотношения с връстниците си. Освен това, те са по-способни да се включат в редица обогатяващи извънкласни дейности.
Концентрацията също така полага основите на един дисциплиниран живот в зряла възраст. Децата с адекватни умения за съсредоточаване, отрано се научават да балансират между желанието да се занимават с развлекателни дейности и необходимостта да изпълняват по-малко вълнуващи задължения. Съществува дори значително припокриване между концентрацията и практикуването на осъзнатост – способността да бъдем изцяло “в момента”. Осъзнатостта е основна сила, когато става въпрос за постигане на добро психично здраве и висока способност за справяне със стреса.
Научете детето си на изкуството да се фокусира
За да помогнете на детето си да се научи да се концентрира по-добре, опитайте да използвате съветите по-долу.
Разберете как възрастта на детето ви влияе върху способността му да се концентрира.
Важно е да зададете реалистични очаквания на детето си, за да не се чувства то сякаш ви разочарова. За тази цел трябва да калибрирате задачите, които възлагате на детето си, така че да отразяват нивото на концентрация, типично за неговата възрастова група. Едно малко дете, под петгодишна възраст например, обикновено може да се концентрира само пет минути върху сложни и предизвикателни задачи и около 20 минути, когато става въпрос за по-прости и приятни дейности. Тези стойности са много по-ниски при децата със Синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност (СДВХ).
Насърчавайте прилагането на принципа “единствена задача”.
Децата днес растат в общество, в което изпълнението на няколко задачи се е превърнало в норма. Постоянно разсейвани от мобилни известия и онлайн социални задължения, много млади хора жонглират с множество стимули. За съжаление, изследванията показват, че честата многозадачна работа всъщност е пагубна за способността на човек да се концентрира, особено ако мозъкът му все още се развива. Затова трябва да се опитате да сведете до минимум разсейването. Насърчете децата си да се съсредоточат изцяло върху задачата, която им предстои. Можете да възпитате по-добри умения за работа с една задача, като седите с децата си, когато те например пишат домашните си. Премахнете мобилните устройства от стаята, изключете радиото и телевизора и накарайте детето да се концентрира само върху една малка задача в даден момент.
С напредването на възрастта насърчавайте детето да управлява активно собственото си време и способностите си за концентрация.
Научете децата си, че е ценно да си правят почивки.
Упоритото съсредоточаване за дълги периоди от време може да изглежда възхитително качество. Изследванията показват, че повечето хора всъщност се концентрират по-ефективно, ако правят кратки почивки, за да станат, да се раздвижат и да освежат ума си. “Времето за почивка” може също така да помогне на децата да се мотивират да изпълняват скучни задачи. Ако знаят, че ще бъдат възнаградени с известно време, в което ще играят любима видеоигра след като са свършили домашното си, те ще искат да изпълнят задачата бързо и по този начин ще се съсредоточат по-внимателно.
Покажете на децата си как да използват упражнения за дълбоко дишане.
За повечето хора е невъзможно да се концентрират, ако са тревожни, затова е важно да научите детето си как да се успокои и съсредоточи, преди да се заеме с трудна задача. Покажете на детето си как да практикува равномерно, диафрагмено дишане, като използва броенето като помощно средство, за да избере правилното темпо. Обяснете на детето си как успокояването на тялото може да улесни изпълнението на трудни задачи. Умът му ще бъде по-остър и ще може по-добре да обработва информацията, ако не се разсейва от тревоги или физически симптоми на тревожност.
Насърчавайте децата си да подхождат към проектите “стъпка по стъпка”.
Децата – особено много малките, се справят по-добре с големи или трудни задачи, ако са разделени на по-малки, по-лесни за изпълнение части. Ако учите детето си как да овладее дадено умение, опитайте се да му показвате всяка стъпка по пътя и да го оставите да овладее една стъпка, преди да преминете към следващата. Когато се справяте с големи задачи, използването на таймер може да помогне да мотивирате децата да завършат работата. Вместо да помолите детето си да “почисти стаята си”, например, можете да го предизвикате и да превърнете задачата в игра. “Ще настроя този таймер за 15 минути. Виж колко от стаята си можеш да почистиш за това време. Ако преценя, че си се справил добре, след това ще излезем на сладолед.”
Практикувайте осъзнатост с детето си.
Децата често се разсейват от богатия си вътрешен свят. Сънищата, спомените и тревогите ги извеждат “извън момента” и намаляват способността им да се концентрират върху задачите във външния свят. Въпреки, че част от това е нормално и здравословно, важно е да научим децата на баланс. Можем да използваме упражнения за осъзнатост, които връщат вниманието им към настоящия момент и изграждат способността им за концентрация. Можете да помолите детето си да наблюдава определен предмет, като ви разказва за всеки детайл, който забелязва, докато борави с него. Или да яде определена храна, като обръща засилено внимание на всяко усещане, докато поставя храната в устата си, опитва я, дъвче и преглъща. Изпълнението на лесни йога пози заедно, като наблюдавате как всяка поза се усеща в тялото, също може да бъде забавен начин да се сближите с детето си. Същевременно изграждате по-добра физическа осъзнатост, координация и умения за концентрация.
Източник: Psy-ed.
Благодарим за доброволния превод на Даниела Димитрова!