Създаване на дом за децата ни: Подготвена среда, вдъхновена от Мария Монтесори
„За да помогнем на детето, трябва да му осигурим среда, която ще му позоволи да се развива свободно.“ Мария Монтесори
Може да определим подготвената среда като място, което е физически и ментално подготвено, за да задоволи нарастващите нужди на неговите обитатели. В нашия случай, това е домът ни – ние и децата ни сме жителите.
За жалост, средата за децата ни, често е неподходяща – това по-скоро е купчина препядствия, което понякога разочарова детето и където то не може да действа самостоятелно, а само с присъствието на възрастен.
Бъдете съпричастни с малкото ви дете, за което:
- Всички мебели са на една глава (дори повече) по-високи от него.
- Не може да стигне до плота в кухнята.
- Не може да напълни чашата с вода.
- Не може да отвори хладилника, защото вратата е тежка (и твърде висока).
- Каната със сок също е тежка и дори да я достигне, не бих посмяло да се опита да я премести.
- И дори не говорим за факта, че не може да стигене чашите в шкафа.
- Трудно му е да се качва на леглото.
- Стаята му е на горния етаж, което му коства огромни усилия и допълнително време, в което да си почива.
- Когато яде, брадичката му докосва страната на масата.
- Диванът изглежда привлекателен, но качването там е действие за професионален планинар.
- На всичкото отгоре, понякога не може да стигне до дрехите и играчките си.
- А когато най-накрая успее да достигне нещо, някой идва и му казва, че не може да го пипа, защото ще се счупи.
Подготвената среда за детето ви не е важна само за развитието, самостоятелността, опозанването и учението им, но и за чувството, че са важни. Че са част от семейството и могат да учстваат в направата на дома. Че способностите и уменията са взети впредвид и че живеят на място, където имат шанс да успеят в ежедневните си дейности. Пример: обикновени неща като пиене на напитка и почивка, когато са изморени.
Всичко, което е в заобикалящата го среда, се отпечатва и става перманентна част от него.
Върху какво трябва да се концентрираме, когато подготвяме мястото за детето ни?
Опитайте се да имате само наистина необходими вещи, които са на точното си място. Не искаме да има неща, които лежат някъде и ние дори не знаем защо са там. Всичко трябва да си има място. Така ще предотвратите голяма бъркотия и ще научите детето ви да уважава красотата и семплите неща.
Когато всяко нещо си има определено място, детето няма да има проблем да върне предмета обратно. Сложете нещата, които не желаете да бъдат пипани, извън обсега на малчугана. Логично, по същия начин, премахнете всички отровни растения, сложете безопасните предпазители по ъгълчетата на стените, премахнете електрическите кабели, почистващите продукти.
Аранжирайте мястото семпло, така че да не са налага да „гледате“ детето постоянно и да го пазите от опознаването на всичко, което види. Ще му дадете свободата, ок която се нуждае, за да се развива.
Изберете мебели, подходящи за деца
Малка маса, столче, фотьойл, стълбичка, за да се качва на по-високи места. Отворени рафтове, в които децата могат да видят с какво си играят и къде да сложат нещата обратно.
Трябва да сложите предметите, които децата ви ползват, на лесно достъпно място. Куки за палта, гардероби, прибори за хранене, чинии, кърпички и подобни.
Ако декорираме стаята на детето, няма смисъл да слагаме картините на нивото на нашата оптична височина – децата няма да ги видят. Поставете ги на височината, на която е детето ви.
Как да изградим подкрепяща образователна среда у дома
Малкото понякога е повече
Не е нужно да слагате всички играчки по рафтовете. Не трябва да имате кутии, пълни с играчки, в средата на стаята. Махнете играчките, с които детето ви не си играе в момента – може дори и в гаража/килера. На рафтчетата оставете играчките, към които детето ви проявява интерес и с които си играе в този период.
Поддържайте средата семпла, не трябва да е претъпкано. Можете да сменяте играчките през една – две седмици заедно с детето ви.
Може да сменяте и книгите, също! Не се нуждаете от пълна библиотека, в която детето ви не може да си вземе книжка, защото е претъпкано. Може да има две – три, които детето ви сега харесва.
Поддържайте нещата функционални
Децата наистина искат да ви помогнат да почиствате, нарязвате плодове и зеленчуци, да готвите. Каква полза има за тях четката, ако не могат да изчистят с нея падналата портокалова кора? Или какво е доброто на метлата, която е два пъти по-дълга от децата?
Нека децата имат възможност да се грижат себе си и средата си, в която растат с други хора (и животни). С каква радост децата ще направят закуска за вас!
Дайте на децата задачи според възрастта им и им покажете как да се справят с тях.
Градината
Пространство навън, градината е добра за адаптация на деца. Там те могат да скачат, да бягат, да се катерят. Те имат нужда да творят и градината е идеална за това. Можете да направите чудеса, като използвате клонки, камъни и цветя. Децата имат нужда да бъдат полезни! Позволявайте им да плевят, поливат, отглеждат растения и след това да хапват от собствената си реколта.
„Нещата, които той вижда, не са просто запомнени, те формират част от душата му!“ Мария Монтесори
Мария Монтесори е знаела, че „външната“ среда влияе на вътрешния свят на детето, формиращ тяхната личност. Пригответе обстановката, така че да бъде приятна, приятелска, спокойна, тиха и да им създаде усещане за важност, любов и красота.
Опитайте се да подтогвите място, което дава възможност за експерименти, игри и четене на книги, които ще рефлектират върху интересите на децата ви и ще имат смисъл. Създайте място, в което детето ще използва и главата, и ръцете си. Не разчитайте на телевизията, компютрите, телефоните и собственото ви обучение – нека детето да учи и игра.
Източник: www.MontessoriParenting.org

Това обучение ще ти даде достатъчно примери, идеи и практически съвети, за да решиш дали Монтесори е подходящ за твоето семейство и твоето дете.