Академия за Родители

Блог
21
Jul

Ранни белези за нарушено развитие

Станислава Чуринскиене е психолог и автор на романи. Завършила е СУ, НБУ, със специализация в Smith College (САЩ). Има опит в работата с младежи със сериозни психични разстройства, психодинамична психотерапия и социални дейности. Повече за нея прочетете тук.

От темата “Ранни белези за нарушено развитие при децата” ще научите кои са четирите опасни мита за детското развитие:

Мит: „Всяко дете се развива със собствени темпове, не сравнявайте детето си с другите“

Реалност: Всяко по-значимо закъснение от средните норми за детските постижения на развитието (сядане, лепетна реч, пълзене, прохождане, проговаряне) е сигнал за проблем и трябва да се потърси професионално мнение.

Мит: „Детето ще го израсте – с времето нещата ще се наместят от само себе си“.

Реалност: Макар да има изолирани случаи на спонтанно наваксване в забавяне на развитието, мнозинството от децата, които показват трудности, имат нужда от целенасочена помощ.

Мит: „Щом педиатърът не вижда нищо притеснително, всичко е наред“

Реалност: Повечето родители на деца с проблеми в развитието, допринесли за това представяне, споделят, че им се иска педиатрите им да не са ги успокоявали с „Нищо му няма на детето, ще го израсте“.

Мит: „Ако детето не прави нещо, ще започне да прави направо следващото. Например – не казва думички на 2 г, но ще проговори с цели изречения“.

Реалност: Етапи не се пропускат. Ако детето не се е справило с една задача на развитието, няма да премине към следващата, докато не усвои нужното.

Кои са нормите и сигналите за отклонения в детското развитие?

 

Норма и сигнали за отклонение в детското развитие
3 месеца · Детето гука

· Държи дланите свободно отворени

· Плаче, за да изрази нужди

· Приближава ръцете си към средната линия на тялото, когато си играе

· Лежи по корем и повдига главата и гърдите с помощта на лактите

· Буди се от силен шум

6 месеца · Детето седи без опора или подпирайки се с ръце

· Обръща главата си към звук

· Започва да бърбори със звуци като ма, ба, га, да

· Обръща се от корем по гръб и обратно

· Прехвърля предмет от едната ръка в другата

· Играе на интерактивни игри като „куку“

· Реагира на емоциите на околните

12 месеца · Подава играчки на възрастен, когато го помолят

· Посочва към интересни или желани предмети

· Пляска с ръце за „браво“, маха за „чао“, когато го помолят – появяват се първите социални жестове

· Може да вземе малки предмети с палец и показалец

· Реагира на името си

· Подпира се на мебели, за да се изправи и да седне пак

· Имитира звуци от речта на обкръжаващите го

18 месеца · Разбира лесни команди – донеси това, вдигни онова

· Прикляка да вземе играчка и се изправя без подкрепа от възрастен

· Познава частите на тялото си

· Използва спонтанно 10 – 20 думи

· Изучава тялото си с любопитство

· Катери се на високи мебели

24 месеца · Може да скочи едновременно с два крака

· Може да изкачва стълби с помощта на парапет

· Бяга стабилно на цяло стъпало

· Формира изречения от 2-3 думи

· Участва в дейности „на ужким“ – символна игра

· Имитира домакински дейности на възрастните

· Показва загриженост, ако някой около него страда

36 месеца · Вече има водеща ръка – лява или дясна

· Може да редува краката, качвайки се по стълби

· Играе с други деца

· Говори с изречения, използвайки съюзи – но, и, без да

· Задава въпроси

Какво да направим, ако забележим притеснително закъснение или поведение у детето?

  • Отнасяме въпроса при педиатъра
  • Изискваме преглед от невролог
  • Водим детето на невропсихолог
  • Обследва го логопед

За да научите повече, да чуете конкретни примери и съвети, изгледайте видеото тук.

Leave a Reply

Facebook
YOUTUBE