Как да повишим самооценката на децата?
Практични насоки
Темата за самооценката, защо е важна и как да повишим самооценката на децата е изследвана много нашироко.
Какво е самооценка?
Самооценката е общата представа на всеки човек за ценността на неговата личност. Самооценката е свързана с отношението ни към самите себе си. Тя разкрива до колко харесваме и приемаме себе си. Повишаването на самооценката е свързано с:
- Съотношението между претенции и постижения
- Как се отнасят един към друг идеалният аз-образ и реалният аз-образ
Какво съдържа детската самооценка?
Детето има няколко сфери, върху които гради своята себеоценка, според Хартър:
- Учебна компетентност – училищни успехи
- Социална компетентност – къде се намира в групата
- Спорт – постижения
- Близко приятелство
Едно дете не може да покрие всички сфери и не бива да искаме това от него.
Какви са нивата на самооценка?
Ниска самооценка
При децата обикновено е резултат от желанието на възрастните детето да е подчинено. Родители блокират активността на децата и създава у тях усещане за “неможене”. Такива родители поставят децата пред недостижими цели – те целеполагат вместо детето и не се съобразяват с неговите възможности и ресурси.
Ниската самооценка се свързва и с психичното страдание. Децата с ниска самооценка са свръхангажирани със себе си. Те се страхуват от провал и не желаят да опитват нови неща. Характеризират с песимизъм и неумение да изпитват радост. За останалите хора те са самотни, без приятели.
Често деца с ниска самооценка демонстрират неприемливо поведение. Държи се с другите грубо, за да не бъде отхвърлено. Родителите на тези деца са много взискателни, но емоционално студени.
Висока самооценка
Родителите на деца с висока самооценка също са с висока самооценка. Допитват се до мнението на децата си и им предоставят избор. Родителите на тези деца имат ясни изисквания, но са емоционално свързани с тях.
При високата самооценка стресът е минимален. Тези деца умеят да си поставят цели и да ги постигат.
Как детето ни да има стабилна самооценка?
Средна самооценка
Това е нормата. Родителите на тези деца имат покровителствена позиция и започват да се тревожат, когато детето започва да порасва.
Обикновено децата със средна самооценка стоят в зона на комфорт, от която трудно биха могли да бъдат извадени.
“Казвай на детето си по веднъж на ден, че го обичш. Освен в дните, в които много те нервира. Тогава му го казвай два пъти.”
Никола Шмидт
Как да насърчаваме детето с ниска самооценка?
- Опишете приложените усилия
- Задавайте въпроси
- Когато детето е на път да се откаже – обобщете какво вече е постигнало до момента
Защо е важно да даваме на детето правото на грешка?
- Да казваме на детето какви са естествените последици – какво научи от ситуацията?
- Да не се показваме като всичко знаещи и можещи – да търсим помощ от децата
Похвала и насърчаване във възпитанието
В уебинара с Теодора Пампулова дискутираме също:
- Какво е заучена безпомощност?
- Как самооценката е свързана с това “какво мога”?
- Кога започва да се развива самооценката и през какви етапи минава?
- Какво да правят и да не правят родителите?
- Защо хваленето не е работеща стратегия?
- Как да използваме “метода на сандвича”?
- Какви упражнения за повишаване на самооценката можем да правим с детето?
Теодора Пампулова е детски психолог. Консултира семейства в Пловдив. Води уебинари и лекции в събития на Академия за родители.