Когато детето не иска да учи
Има път към сърцето на всяко дете. А когато стигнем сърцето – тогава мозъкът е готов да учи.
Всеки започва живота си с различен геном, живее в различни среда и следва различни родителски стилове на общуване. Всяко дете има нужда от индивидуален подход.
В съвременния свят в центъра на повечето образователни системи е поставено детето и неговата уникална черта – любопитството. То движи децата напред.
Д-р Стенли Грийнспан обособява 5 различни стила на учене, според това какво е детето:
- Чувствително / Сензитивно
- Упорито / Предизвикателно
- Самовглъбено / Откъснато
- Активно / Изследващо
- Разсеяно / Невнимателно
- Смесен тип
Важно е да научим детето да овладява слабите си страни и да развива силните. Така то ще може да развие пълния си потенциал.
Какви са различните стратегии за учене?
Чувствителното дете учи най-добре в организирана среда. Има нужда да бъде оценено и да бъде уверявано, че е ценно. Задачите му трябва да бъдат подредени така, че първата да е много лесна.
Предизвикателното дете учи най-добре, когато има право на избор. Има нужда да държи под контрол голяма част от живота си. Има нужда да успява поне на 90% от задачите.
Самовглъбеното дете учи най-добре, когато преподава. Важно е да се отнасяме топло към самовглъбеното дете. То се мотивира от ентусиазма на възрастния. Трябва да прави неща с ръце.
Активното дете учи най-добре в емпатични отношения. Има проблем със смяната на скорости. Има нужда да се движи на всеки 10-15 минути.
Невнимателното дете се справя най-лесно, ако задачата е графично представена.
При смесен тип използваме стратегията спрямо поведението, което демонстрира детето в даден момент.
Ива Александрова е логопед, а също и член на международното дружество за пре- и перинатална психология и медицина и на Европейската асоциация за ранна детска интервенция. Създател и главен редактор на българския сайт за Логопедия и свързани нарушения Логопедия.БГ. Специализира терапия в ранното детство и има изявени интереси в областта на профилактиката и ранното въздействие при комуникативни нарушения в детска възраст.