Как да подкрепяме децата да преодоляват трудности с четенето
Четенето е …
- Вълнуващо, вдъхновяващо и образователно преживяване
- Въображение, провокира ума, чувствата, емоционалността
- Възможност за възприемане и усещане, чувстване на околния свят
- Споделяне и сближаване
- Подкрепа на развитието
А когато четенето не се случва лесно?
Понякога това не е лесна задача, както за родителите, така и за децата със специални потребности. Дори може да отнеме години. Този процес може да варира, да се подобри, задържи и/или да регресира много пъти през годините.
Представете си, че умът е като компютър – някои от тях отнемат повече време, за да се изведат файлове, отколкото други. Някои мозъци изискват повече време, за да се направят всички връзки.
Ето някои възможни причини:
- Чуване, слушане, слухова преработка.
- Способности за добро слушане с разбиране (напр. способността на детето да разбира устната реч).
- Някои деца могат да имат затруднения със скоростта на четене, като уменията за разбиране да са съхранени.
- Детето може по-лесно да се уморява.
- Способност за декодиране (напр. способност за интерпретиране на символите).
- Фонологично осъзнаване – умения, които включват идентифициране и манипулиране на фонеми, срички, думи, рими.
- Морфологични и синтактични познания.
- Някои деца често губят мястото си на страницата и/или имат затруднения да се концентрират. Това може да повлияе на разбирането и да ги накара да четат погрешно някои думи или да пропускат важни препратки.
- Затруднения във възприемането, съхранението, обработката, възпроизвеждането на информацията. Забавен идеомоторен отговор.
- Прехвърляне на информация от краткосрочна към дългосрочна памет.
Как да привлечем вниманието на детето и да избера подходящия момент за четене?
- Да се уверим, че физиологични фактори са благоприятни (детето да се е наспало, нахранило).
- Да няма шумове и други разсейващи фактори.
- Да изберем момент, когато ние и детето сме спокойни.
- Да се доверим на книга според интереса на детето (3Д книжки; тактилни; сензорни, с прозорчета; панорамни; с пиктограми…).
- Да разчитаме на силата на родителския глас – топъл, спокоен, увличащ.
Как да четем на дете, което трудно се концентрира
- Да осигурим чувство за сигурност. Това е особено важно за децата с ADD. Често им липсва вътрешно чувство за структура, намират сигурност в познаването на външните граници.
- Да бъдем уверени и спокойни.
- Да разбием четенето на малки стъпки. По този начин детето ще има опит от многократни успехи, а не един провал.
- Да редуваме четене и двигателна игра.
- Да помогнем на детето да води бележки – това държи детето фокусирано. Ако детето изгуби фокус, може да прегледаме бележките, за да видим какво вече е научило за откъса. Ако има ADD /ADHD, може да е полезно да напишем повече бележки. Всяка идея, която имаме за откъса е нужно да е записана и мястото може да се отбележи със стрелка (зрителна опора).
Каква литература е подходяща за дете, което се затруднява с четенето?
Всякаква: художествена, научнопопулярна, списания, комикси, каталози… Всъщност зависи от възрастта на детето, неговите интереси и интелектуалните способности. Добре е да вземем предвид и начина му на възприемане и обработка на информацията. Разгледахме различни похвати, които могат да се от полза на родителите.
Част от похватите в полза на родителите:
Подготвяне на средата:
- Важно е къде е седнало детето – зависи от възрастта, интереса и възможностите му.
- Чрез свързване, близост с детето – да се присъедим към него и неговия свят. Например, ако е легнало на пода и гледа сенките, вместо да кажем: „Тони, ела тук, ще ти прочета книжка!“, да се опитаме да слезем на неговото ниво и да се включеим в неговия сценарий на сенките.
- Да подберем книги с ясни илюстрации, да няма разсейващи детайли.
- Да избегнем флуоресцентни светлини, да осигурим тишина и уют.
Включване на мултисензорни занимания:
- Да рисуваме заедно част от историята, докато коментираме. Или детето да рисува, докато слуша.
- Да коментираме любимото занимание на детето. Може да си направим собствена книжка (може да е с дневен режим, готварска книжка…).
- Да четем едни и същи истории по няколко пъти.
- Да включим предмети, които детето или ние да държим и да участват в историята, докато четем.
- Да се доверим на истории с поредици – един и същи герой в различни ситуации (за костенурчето Франклин, „Елмър“, „Отново Елмър“ и т.н.).
Игри, с които да развием ключови умения, преди децата да се научат да четат
- Звуков анализ – колко думи започват с даден звук, колко завършват на даден звук и т.н.
- Разпознаване коя дума е по-дълга.
- Създаване на история от 3 карти.
Детски книги които обясняват различията между нас
За деца, които нямат специални нужди, тези истории са чудесна възможност да ги научим на ценността на уникалността и как да бъдат добър приятел на тези, които са различни от тях. Предлагаме ви списък с подходящи книги, разделени в 2 групи: за малки деца и за ученици.

Онлайн обучение “Семейството и четенето”
„Ако искате децата ви да бъдат интелигентни, четете им приказки. Ако искате да бъдат по-интелигентни, четете им повече приказки.“ – Алберт Айнщайн
ЗАЩО ДА ПРЕМИНЕШ ТОВА ОБУЧЕНИЕ
- За да научиш за най-честите митове и грешки по отношение на четенето;
- За да разбереш как четенето и ранното детско развитие са свързани;
- За да разбереш повече за книгите, езикът в тях и какво е важно при избора на книга;
- За да разбереш как да помогнеш на детето си да се развие в чуждоезикова среда или пък ако има затрудения с четенето.