Какво е вдъхновяващо домашно пространство за детето?
Пространство за детето в домашното пространство, що е то?
Човешкият ни вид има специална черта – способност, която му позволява не само да се адаптира към определена среда, но и да я променя по начин, който да удовлетворява нуждите му. Едни го правят за удобство, други за уют, трети за функционалност или естетика. Но всички ние се стремим към позитивна трансформация на това, с което първоначално разполагаме и постигане на вдъхновяващо пространство.
Защо вдъхновяващото пространство е важно за нас?
- За да развиваме нормално и пълноценно възможностите си.
- За да опознаем себе си по-добре.
- За да се отдадем активно на състоянията, в които се намираме.
- За да задоволим основните си нужди.
- За комфорт.
Всичко изброено е още по-валидно за малките деца до тригодишна възраст. Те се превръщат в отражение на своята среда и модели в нея. Това означава, че бихме искали да вземат само най-доброто. Тъй като специалният ум, с който разполагат в тази възраст, не дискриминира и осъжда – те не биха могли да откроят кое е полезно за тях и кое наистина „добро“.
Можем да очакваме и да наблюдаваме как поемат всичко в неговата цялост, независимо от качеството му. Затова, ролята ни като възрастни и отговорни родители е изключително важна в обособяването на адекватно, вдъхновяващо пространство за детето в целостта на домашната среда.
Към какъв вид вдъхновяващо пространство се стремим? Как да знаем, че сме на прав път в изграждането му?
Няколко са основните критерии, които биха служили за ориентир:
- Искаме да предоставим на детето възможност за активни цикли в будно състояния, активно бодърстване.
- Ориентираме се към подредба, която позволява на детето да развие своя пълен потенциал и да конструира себе си.
- Колкото по-малко е детето, толкова по-силно ориентираме аранжирането на пространството към нашата култура, тоест познати предмети.
- Представяме си пространството като ключ, прозорец за развитие на малкия човек.
- Пригоденото от нас вдъхновяващо пространство, дава възможност на детето да изследва свободно чрез сетивата си.
- Каквото и да сложим, то трябва да е атрактивно.
- Би следвало всички играчки и специални мебели да са съобразени с капацитета на възможност на детето, този физически признак ги прави функционални.
- Цветовете трябва да бъдат балансирани и да се съчетават с всичко останало в помещенията. Винаги се стремим към чисти и естествени цветове.
Създаване на дом за децата ни: Подготвена среда, вдъхновена от Мария Монтесори
Различни зони
Съобразно хода на деня, ние имаме различни нужди – сън, храна, почивка, работа, физиологични нужди. За да ги удовлетворим, обособяваме специални зони за тях. Детето също се нуждае от подобни мини модели, които да служат за ориентир и опорна точка.
Дори и в маломерен апартамент, бихте могли да аранжирате кътчета с определени функции. Това не само ще помогне да детето в неговата по-добра ориентация, но и несъмнено ще окаже благоприятно влияние върху изграждането му на самостоятелност; вземането на решения; инициативността; спокойствието и хармонията. Защото външният ред спомага изграждането на вътрешен ред. Място за всичко и всичко на мястото си е вашата максима.
Кои са различните кътове по възраст и развитийна нужда?
0 – 5 месеца
- Пространство за сън
- Пространство за кърмене
- Пространство за движение
- Пространство, включващо грижата за тялото
Пространство за сън
Не е нужно твърде много пространство, но е важно да бъде топло. Може да бъде някой по-тъмен и уютен кът в стаята, далеч от прозорците. За предпочитане е леглото да бъде ниско и без бариери, защото това:
- Позволява свободно движение, важно за укрепването на невронните връзки
- Дава добра възможност за зрително преживяване
- Спомага асимилацията на изображения от средата, което е важно за адаптацията и изграждането на доверие между детето и пространството му
- Подкрепя самостоятелността на детето и изграждането на добри навици на сън
“Cestina“ – кош за спане
- Може да се използва от раждането до втория месец.
- Представлява кош с платформа, която е достатъчно висока, за да може детето да вижда пространството, но и достатъчно ниска, за да не падне.
- Много подходящ за жени с Цезарово сечение или следродилни проблеми, които трябва да лежат, тъй като кошът може да стои до леглото им.
- Спомага да се запази топлината за по-дълго време.
„Topponcino“
- Дава чудесна опора на тялото
- Дава възможност на друг член от семейството да държи бебето, като то запазва своята опорна точка и чувство за сигурност
- Позволява спокоен трансфер от ръцете на леглото, запазвайки познатото усещане под гърба
Пространство за кърмене
- Кърменето е специална връзка, прототип на всички бъдещи връзки, които детето ще изгради.
- Кърменето е емоционален психологичен начин на изразяване на обич. През първите два месеца майката представлява целия свят за малкото дете, чрез нейния аромат, глас, пулс.
- Кърменето е акт на приемане и казване “ти не си сам”.
Затова е важно да има специално място, на което майката и детето могат да се насладят на този процес, да релаксират, чувствайки се удобно и необезпокоявано.

Пространство за физическа грижа
В това пространство се включва всичко, което правим, за да се погрижим за тялото – смяна на пелени, преобличане, къпане.
Маса за смяна на пелени/ шкаф
- Може да закупите красива маса/шкаф или да използвате нещо, което е достатъчно високо и удобно.
- Каквото и да е, но да бъде обезопасено и да дава възможност на възрастния и детето да бъдат лице в лице. Това е важно заради колаборацията помежду им по време на смяна на пелените. Защото от възрастният се очаква да даде възможно най-много думи, език на детето, обяснявайки му всяко свое действие.
- На стената до масата може да сложите допълнителен класьор, така че всичко необходимо да ви е под ръка.
- В близост до масата/шкафа може да поставите два контейнера или коша, в които да поставяте мръсни дрехи и пелени. Това спомага едно по-добре организирано пространство, а когато детето може да ходи би ги използвало само.
Пространство за движение
Движението е единственият начин, който поставя егото (аз-а) в ясно дефинирана връзка с външната реалност, с вдъхновяващото пространство, със стаята, с нещата в стаята. За бебетата външна реалност е това, което виждат в стаята, това което чуват и докосват.
Най-полезните развиващи играчки за бебето през първата година
Постелка и огледало
- Постелката и огледалото трябва да бъдат поставени (ако е възможно) в близост до прозорец, така че да има приток на естествена светлина.
- Огледалото трябва да бъде здраво закрепено в хоризонтална позиция за стената. Децата винаги са заинтересовани да се гледат, а огледалото дава възможност на детето да види своите движения, което окуражава повече повторения. Също така дава добра обратна връзка на детето, както и възможност да види цялото пространство.
- Това е генерална стъпка в самостоятелността, тъй като детето може да се движи и да наблюдава движенията си без възрастния около себе си.
- Постелка, открояваща зоната за активности и над която могат да бъдат закачени стимулиращи активни играчки.
Нисък шкаф
- На чието дъно могат да бъдат поставени някои от играчките на детето.
- Детето може да ги наблюдава докато лежи на постелката, а когато движението е възможно, това ще го окуражава да стигне до тях.
- Шкафът носи усещане за ред.
- Насърчава самостоятелност когато детето може да се движи и да избере играчка без да чака възрастния, който да му помогне.
- Дава възможност за избор на детето.
Как обкръжаващата среда влияе на развитието на бебето?
Опознаването на света е естествен процес за малкото дете. Първите и основни запознанства с големия свят се случват именно в домашна среда. Важно е да се стремим към богато, добре обособено и вдъхновяващо пространство, което да служи единствено в подкрепа на малкия човек.
За автора:
Николета Николова е AMI Монтесори педагог на деца от 0 до 3 години.Основател е на Монтесори ключ.

Обучението “Монтесори у дома” ще ти даде достатъчно примери, идеи и практически съвети, за да решиш дали Монтесори е подходящ за твоето семейство и твоето дете.